FIRMY NIE LUBIĄ WPROWADZAĆ ZMIAN

Aneta Królak
opublikowano: 2000-03-10 00:00

FIRMY NIE LUBIĄ WPROWADZAĆ ZMIAN

WSKAZAĆ DROGĘ: W trakcie przeprowadzanych przez nas badań staramy się uświadamiać firmom ich oczekiwania. Zarówno pracownicy, jak i kadra zarządzająca zdają sobie sprawę z tego, na jakim etapie rozwoju znajduje się ich firma. Staramy się sprawić, aby oni sami ocenili jakich zmian organizacyjnych firma będzie musiała dokonać — podpowiada Paweł Bochniarz, prezes IDEA!. fot. Małgorzata Pstrągowska

Zmiany zachodzące na rynku i potrzeba zdefiniowania sposobu dostosowania się do nich przez firmę wymagają określenia jej kompleksowego wizerunku, zarówno wewnętrznego, jak i zewnętrznego. Istotną pomocą przy określaniu takiego obrazu jest przeprowadzenie audytu kultury organizacyjnej.

Zainteresowanie firm definiowaniem ich kultury organizacyjnej pojawiło się w Polsce na początku lat 90. Początkowo była to jedynie moda przeniesiona z Zachodu.

— O tym, że pojawiło się zapotrzebowanie na profesjonalny audyt kultury, połączony z audytem menedżerskim, sygnalizował nam rynek. Rozwój organizacyjny poszczególnych przedsiębiorstw wiąże się z rozwojem ich kadr. Zdefiniowanie najkorzystniejszego kierunku zmian nie jest prostym działaniem, choćby ze względu na niechęć organizacji do wprowadzania zmian — przekonuje Paweł Bochniarz, prezes IDEA!, firmy zajmującej się m.in. audytem menedżerskim.

Badanie kultury

W procesie przeprowadzania badań nad kulturą organizacji, istotna była zmiana podejścia pracowników poszczególnych firm.

— Ewoluował punkt odniesienia, jakim jest relacja pracownik — pracodawca. Grupa osób przeprowadzających badania coraz rzadziej jest traktowana jako wroga banda psychologów nasłanych przez pracodawcę. Dowodzi to, że poprawiła się komunikacja pomiędzy szczeblem pracowniczym a zarządzającym, gdyż precyzyjne wyjaśnienie pracownikom celu przeprowadzanych badań ułatwia ich wykonanie — twierdzi Piotr Gryko, dyrektor zarządzający w ISO Swedish Management Group Poland.

Aby dokonać kompleksowych badań, firmy Idea! i ISO SMG połączyły swoje siły. Miało to doprowadzić do podniesienia jakości usług.

— Zabieg taki był konieczny. Współpraca obu firm ma na celu tworzenie kompleksowych opracowań wskazujących optymalny sposób kreowania wizerunku poszczególnych przedsiębiorstw. Każdy z partnerów wnosi jako wkład swoją specjalizację badawczą, ISO SMG z dziedziny kultury organizacyjnej, a IDEA! z zakresu audytu menedżerskiego. W ten sposób wyniki audytu menedżerskiego nie pozostają w próżni, ale wpasowują się w całość struktury przedsiębiorstwa — podkreśla Paweł Bochniarz.

Nowe podejście

Jednym z podstawowych zadań stawianych specjalistom od kultury firmy jest określenie istoty zachodzących w firmie zmian oraz potrzeby przeprowadzenia dalszych.

— Zmiany te dotyczą nie tylko strategii dążenia do celów postawionych firmie, ale także przetasowań wśród pracowników. Na rynku obserwowane jest nowe podejście przedsiębiorstw do rekrutacji. Właściwie kończy się czas poszukiwania specjalistów na zewnątrz. Firmy są coraz mniej skłonne do rozbudowywania zasobów ludzkich. Wśród grona własnych pracowników starają się znaleźć osoby, które będą w stanie pilotować wprowadzanie zmian — twierdzi Piotr Gryko.

Aneta Królak