Firmy powinny uważać na Chiny

Polscy przedsiębiorcy powinni zwrócić uwagę na osłabienie gospodarcze w Chinach, ale nie ma jeszcze powodów do zmartwień.

Chińska gospodarka słabnie. W efekcie kurczy się wymiana handlowa Państwa Środka z zagranicą. Wartość chińskiego importu w 2014 r. wzrosła zaledwie o 0,4 proc., podczas gdy w trzech poprzednich latach rosła średnio o 12 proc. — wynika z analizy danych Narodowego Biura Statystycznego Chin.

— Malejący import Chin to niepokojąca informacja dla świata, ale polscy eksporterzy mogą interpretować ją na razie bez niepokoju. Tym bardziej że, jak informuje nasz GUS, import z Chin do Polski sukcesywnie rośnie, a ostatnie dane za pierwsze dwa miesiące 2015 r. mówią o wzroście na poziomie aż 20,8 proc. w ciągu roku — zapewnia jednak Piotr Dylak, dyrektor do spraw finansowania handlu w BZ WBK. Jego zdaniem, zmniejszenie ogólnoświatowego popytu na chińskie towary może pozytywnie odbić się na sytuacji polskich importerów, szczególnie w przypadku tych firm, które korzystają z chińskiego zaplecza produkcyjnego. Mniejszy popyt może bowiem sprawić, że chińscy dostawcy będą aktywniej walczyć o klienta i oferować, także polskim kontrahentom, korzystniejsze ceny czy warunki dostaw. Ponadto presja czynników zewnętrznych, które oddziałują na polsko-chińską wymianę handlową, może niedługo minąć, a polski eksport powinienzyskać lepszy klimat do rozwoju. Polskie Ministerstwo Rolnictwa działa na rzecz zniesienia chińskiego zakazu wwozu polskiego mięsa oraz dopuszczenia polskich jabłek i owoców mrożonych na chiński rynek. Do Chin chce także eksportować swoje wyroby coraz więcej firm drobiarskich. Ten kierunek może również obrać, szczególnie po zniesieniu kwot mlecznych w Unii Europejskiej, sektor mleczarski. Swój potencjał będą mogli rozwinąć także polscy producenci słodyczy, eksporterzy mebli, aut i ich części oraz sprzętu elektronicznego. Co więcej, ekspansja polskich firm na rynek Państwa Środka jest wspierana przez specjalny program Go China oraz inicjatywy, takie jak China Expo, Forum Gospodarcze Europa-Chiny czy misje handlowe. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Firmy powinny uważać na Chiny