Firmy przekonują się do pracy zdalnej

  • Marta Bellon
opublikowano: 08-01-2013, 00:00

Sektor MSP coraz chętniej zatrudnia pracowników wykonujących pracę z domu. Wśród zalet takiego rozwiązania przedsiębiorcy wymieniają m.in. ograniczenie kosztów.

W ciągu ostatnich sześciu miesięcy 10 proc. małych i średnich przedsiębiorców zdecydowało się na zatrudnienie pracowników wykonujących pracę zdalną — wynika z raportu przygotowanego przez Fundację Obserwatorium Zarządzania dla firmy ClickMeeting. Praca zdalna zyskuje popularność w Europie Zachodniej, Stanach Zjednoczonych i Kanadzie. Badanie przeprowadzone w Kanadzie wykazało, że od 2000 do 2008 r. liczba osób pracujących z domu wzrosła o 10 proc.

Wzrostowi popularności takiej formy zatrudnienia sprzyja powszechny dostęp do internetu i urządzeń mobilnych. Według pracodawców główne zalety pracy na odległość to przede wszystkim możliwość współpracy ze specjalistami mieszkającymi w innym miejscu niż siedziba przedsiębiorstwa oraz ograniczenie kosztów związanych z wynajmem powierzchni biurowych. Pracownicy cenią sobie elastyczność godzin pracy.

— Pracownicy coraz częściej deklarują chęć zmian godzin pracy na bardziej dopasowane do ich indywidualnych potrzeb. Pozwala to na efektywne zarządzanie swoim czasem, zwiększa poczucie kontroli nad życiem oraz zadowolenie z wykonywanej pracy, co przekłada się na wydajność — komentuje Małgorzata Majewska, ekspert monsterpolska.pl. Z badania wynika również, że nawet wśród przedsiębiorców, którzy do tej pory nie zatrudniali pracowników zdalnie, co dziesiąty ma w planach wprowadzenie takiej formy pracy w swojej firmie.

Co czwarty uważa, że jego podwładni chcieliby pracować w takim trybie. 90 proc. respondentów,którzy wzięli udział w badaniu zleconym przez ClickMeeting, uważa, że możliwość wykonywania pracy zdalnej powinny mieć przede wszystkim kobiety w ciąży i młode matki, które nie muszą rezygnować z rozwoju zawodowego z powodu macierzyństwa.

Jednak część pracodawców oraz pracowników wciąż podchodzi sceptycznie do pracy z domu. To, co nie pozwala respondentom w jej podejmowaniu, to m.in. brak możliwości udziału pracownika w spotkaniach i naradach firmowych, brak kontroli przez pracodawcę oraz charakter pracy wymagający ciągłej obecności w biurze.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marta Bellon

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu