Firmy są za 2,5 tys. zł płacy minimalnej

opublikowano: 21-05-2019, 22:00

Wysokość najniższego wynagrodzenia za pracę musi odpowiadać realiom rynku — uważa FPP.

Do 2,5 tys. zł powinna wzrosnąć w przyszłym roku płaca minimalna — postuluje Federacja Przedsiębiorców Polskich (FPP). Dla sektora finansów publicznych oznaczałoby to wzrost wpływów o 2,2 mld zł w skali roku. FPP proponuje, aby 1,6 mld zł z tej kwoty przeznaczyć na obniżenie klina podatkowego i podwyższenie kwoty pracowniczych kosztów uzyskania przychodu do ponad 333 zł miesięcznie.

Według federacji sytuacja na rynku pracy doprowadziła do tego, że rzeczywiste najniższe rynkowe wynagrodzenia zaczęły znacząco przewyższać determinowaną prawnie płacę minimalną. Dla prowadzących działalność gospodarczą — w tym w sektorach, w których często realizowane są zamówienia publiczne — istotne znaczenie ma jednak to, aby administracyjne najniższe stawki odzwierciedlały realne rynkowe. Tylko takie mogą stanowić podstawę do waloryzacji kontraktów.

— Rynek pracy jest bardzo trudny. Przedsiębiorcy regularnie podwyższają wynagrodzenia w celu zatrzymania pracowników i zmniejszenia ich fluktuacji. Nie ma co utrzymywać fikcji, płaca minimalna powinna nadążać za realiami. Poziom 2,5 tys. zł brutto jest całkowicie uzasadniony i potrzebny. Mam nadzieję, że do naszego apelu — jako przedsiębiorców — przyłączą się związki zawodowe, a rząd uwzględni te głosy jako racjonalną potrzebę rynkową — mówi Marek Kowalski, przewodniczący FPP, prezes Centrum Analiz Legislacyjnych i Polityki Ekonomicznej (CALPE).

Podwyżka płacy minimalnej o 250 zł w porównaniu do obecnej spowodowałaby zwiększenie obciążeń pracodawcy o 301 zł — z czego 176 zł trafiłoby bezpośrednio do pracownika. Ostateczny koszt przedsiębiorcy wyniósłby 3012 zł, a wynagrodzenie netto pracownika 1852 zł — po uwzględnieniu zapowiedzianych zmian, takich jak podwyżka kwoty kosztów uzyskania przychodu do 250 zł miesięcznie i wprowadzenie najniższej stawki PIT w wysokości 17 proc.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Polecane