Firmy walczą o miliardy z leków

  • Alina Treptow
opublikowano: 21-02-2014, 00:00

Podczas gdy leki na receptę musiały pożegnać się z 4 mld zł przychodów, OTC nabierają wiatru w żagle.

Ustawa refundacyjna okazała się gwoździem do trumny preparatów Rx (na receptę). W ciągu ostatnich dwóch lat firmy farmaceutyczne musiały pożegnać się z wpływami z tego segmentu na poziomie 2 mld zł rocznie — wynika z danych firmy badawczej Pharma Expert. Za stratami stoją nie tylko obniżki cen, które nastąpiły w ciągu ostatnich dwóch lat, ale także spadek sprzedaży ilościowej. Sami dystrybutorzy zwracają uwagę, że sprzedaż leków Rx nie jest w ich interesie.

— Dzisiaj dystrybucja preparatów na receptę jest nieopłacalna [marża hurtowa spadła z 8 do 5 proc. — red.], a hurtownie nadrabiają straty na produktach OTC — mówi Andrzej Stachnik, prezes Związku Pracodawców Hurtowni Farmaceutycznych. Nic więc dziwnego, że coraz większy kawałek branżowego tortu przypada produktom bez recepty. W 2013 r. cały rynek farmaceutyczny był wart 27,6 mld zł, z czego około 45 proc. wygenerowały leki bez recepty i suplementy diety — wynika z danych Pharma Expert.

— Ich udział zwiększa się od wejścia w życie ustawy refundacyjnej. Za 5-10 lat może sięgnąć nawet 50 proc. — twierdzi Krzysztof Jeżowski z Pharmed Consulting.

Motorem wzrostu leków bez recepty są m.in. tzw. switche, czyli transfer produktów z obszaru Rx na OTC. Lista tego typu preparatów będzie się wydłużać, ponieważ producenci leków starają się przekonać polskiego regulatora, aby kolejne farmaceutyki Rx były dostępne bez przepisu lekarza. Przykładem przeprowadzonegoz sukcesem transferu może pochwalić się np. japońska Takeda. Jej controloc control, farmaceutyk na problemy żołądkowe, od kilku lat jest sprzedawany bez recepty i jest jednym z preparatów, które odpowiadają za duży wzrost tego segmentu OTC. Według IMS Health, preparaty gastryczne mogą liczyć w tym roku na 5-procentowy wzrost.

— To jedna z największych kategorii. W 2012 r. na medykamenty bez recepty leczące lub wspomagające układ trawienny Polacy wydali aż 1,2 mld zł — mówi Jacek Czarnocki, dyrektor działu OTC w IMS Health.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Alina Treptow

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu