Firmy wybierają większe pojazdy

Artur Adamowicz
opublikowano: 1998-12-08 00:00

FIRMY WYBIERAJĄ WIĘKSZE POJAZDY

Sprzedaż ciężarówek Stara zmniejszyła się o jedną trzecią

ANDERS RYDING, DYREKTOR VOVLO TRUCK POLAND : Już pod koniec lat 80-tych wiedzieliśmy, że Polska będzie największym i najbardziej perspektywicznym rynkiem w tej części Europy. fot. Borys Skrzyński

Do końca września sprzedano w Polsce ponad 7 tys. ciężarówek. Oznacza to, że rynek wchłonął o 20 proc. więcej pojazdów niż w roku poprzednim. Wzrost dotyczy tylko aut największych, w których dominują Volvo i Scania. W kategorii mniejszych ciężarówek wciąż bezkonkurencyjny jest Star, mimo że jego sprzedaż spadła o 30 proc.

Według danych na koniec września, zdecydowanym liderem na naszym rynku ciężarówek o masie całkowitej powyżej 16 ton jest Volvo Truck, które sprzedało 1134 pojazdy. Oznacza to wzrost popytu o połowę w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku. Dało to firmie 29-proc. udział w sprzedaży dużych aut. Drugie miejsce w zestawieniu zajmuje kolejny szwedzki producent, Scania, który sprzedał 827 aut. Wzrost popytu w jego przypadku przekroczył 70 proc.

Obie firmy należą do największych zagranicznych inwestorów w branży. Jako pierwsze w 1993 roku uruchomiły w Polsce montaż i produkcję. Volvo Truck Corporation zainwestowała ponad 70 mln zł. Przełomowym momentem było otworzenie w 1995 roku fabryki we Wrocławiu, która zatrudnia obecnie 260 pracowników. Scania swoją fabrykę umiejscowiła w Słupsku, tworząc zakład Scania Kapena. W 1997 koncern otworzył również Centralny Magazyn Części w Kutnie. Łączne nakłady finansowe Scanii sięgają również 70 mln zł.

Największy, prawie trzykrotny, wzrost sprzedaży odnotował holenderski producent DAF, należący do grupy Paccar. Polscy klienci nabyli 588 ciężarówek w klasie aut największych. Jest to jedyna w Polsce firma, która oferuje swoje produkty wyłącznie z importu. Na polskich drogach pojawiły się też w tym roku 552 ciężarówki Mercedesa, czyli dwa razy więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. W tej klasie pojazdów tylko dwie firmy odnotowały spadek wyników. Jedną z nich jest włoskie Iveco, należące do grupy Fiata (o 9,9 proc). Drugą — należący do grupy Zasada — Jelcz (o 20,2 proc).

Star traci monopol

W tej chwili liderem w produkcji ciężarówek o masie całkowitej od 10 do 16 ton jest Star, należący do grupy Zasada i posiadający ponad połowę rynku (53,3 proc.). W ciągu 9 miesięcy sprzedał 909 ciężarówek. Są to jednak wyniki o 29 proc. gorsze niż w porównywalnym okresie poprzedniego roku.

W tym roku Jelcz nawiązał współpracę z koncernem MAN, którego tegoroczne wyniki sprzedaży w Polsce plasują na ostatnim miejscu. Poza Volvo jest to jedyna firma zagraniczna, która odnotowała stratę w tym segmencie pojazdów. Udział regularnie zwiększa natomiast Iveco, które zajmuje drugie miejsce w tej grupie i posiada prawie 13 proc. rynku.

Iveco dynamizuje rynek

W segmencie 6-10 ton rywalizują ze sobą trzy firmy: Star, dynamicznie zwiększające sprzedaż Iveco oraz Mercedes. Krajowy lider wyprodukował 482 ciężarówki w tej klasie, czyli o 311 mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Klientów przejęło głównie Iveco dystansując tym samym największego konkurenta w tym segmencie, Mercedesa.