Firmy wydadzą więcej na reklamę

opublikowano: 03-12-2018, 22:00

Mimo niższego tempa rozwoju gospodarki rynek przekazów promocyjnych w Polsce w 2019 r. będzie rósł — prognozują eksperci Zenith.

Mijający rok był dla segmentu reklamy telewizyjnej bardzo pomyślny. Zdaniem analityków z agencji mediowej Zenith, korzystna koniunktura gospodarcza i dobra kondycja rynku sprawiły, że oczekiwania budżetowe nadawców dotyczące nadchodzącego roku są bardzo wysokie. Jednak w 2019 r., ze względu na brak zapowiedzianych wielkich wydarzeń sportowych oraz prognozowany dalszy spadek oglądalności głównych stacji telewizyjnych na rzecz tych tematycznych, spodziewają się niewielkiego spadku poziomu ATV (średniego czasu oglądania telewizji). Przewidują, że powyższe czynniki wraz z zapowiedzianym niższym wzrostem gospodarczym przełożą się na zwiększenie się w 2019 r. wydatków telewizyjnych o 3,1 proc. Pomimo niższego tempa wzrostu telewizja ma pozostać największym medium reklamowym w Polsce, z udziałem przekraczającym 50 proc.

W przyszłym roku ma też utrzymać się rosnący trend wydatków na przekazy promocyjne online — choć będą one rosły z niższą, jednocyfrową dynamiką. Jak szacują eksperci, rynek reklamy online w 2019 r. wzrośnie o 8,4 proc. Jej siłą napędową pozostaje programmatic (model automatyzacji zakupu reklamy), przy czym bardzo dynamicznie rośnie również kategoria wideo. Ta ostatnia zwiększy podaż powierzchni promocyjnych, z czego chętnie skorzystają reklamodawcy chcący szybko i efektywnie zwiększyć zasięg. Tutaj największymi wyzwaniami dla branży okazują się kwestie widoczności reklamy, czyli tzw. viewability, oraz wysoki odsetek internautów używających adblocków (rozszerzenie dodawane do przeglądarek, umożliwiające blokowanie pojawiania się reklam).

Dalsze podwyżki cenników ostudzą dynamikę wzrostu wydatków na reklamę w radiu i w 2019 r. wyniesie ona 2,7 proc. Wydatki na przekazy promocyjne w eterze szczególnie ograniczą firmy z branży farmaceutycznej. Według analityków, zamiast do radia budżety te trafią do telewizji. W prognozie Zenith segment reklamy prasowej będzie jedynym, który odnotuje niższe od ubiegłorocznych wpływy z reklamy. Magazyny i dzienniki stracą zarówno w ujęciu netto — odpowiednio o 4,5 proc. i 6,8 proc. — jak i patrząc przez pryzmat udziału w media mix (kompozycja elementów, za pomocą których można oddziaływać na rynek, np. produkt, cena, dystrybucja i promocja). Reklama kinowa będzie stabilnie rosła. Sprzyja temu rozbudowa sieci kin oraz niesłabnące zainteresowanie widzów i reklamodawców. Według ekspertów w 2019 r. budżety na reklamę w kinach wzrosną o 3,2 proc. Zgodnie z analizą Zenith wartość całego polskiego rynku reklamowego wzrośnie w 2019 r. o 4,2 proc. i sięgnie kwoty 7,919 mld zł netto.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paulina Kostro

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Gospodarka / Firmy wydadzą więcej na reklamę