Fiskus poluje na vatmanów

opublikowano: 04-08-2019, 22:00

Aplikacje Krytyczne, informatyczne ramię ministra finansów, ostro rekrutują fachowców. W zeszłym roku ich pensje pochłonęły już ponad 10 mln zł

Aplikacje Krytyczne (AK) to powołana trzy lata temu spółka, nad która kontrolę sprawuje Ministerstwo Finansów. Firma została założona z myślą o informatyzacji skarbówki. Realizuje projekty informatyczne polegające na budowie, rozbudowie i unowocześnianiu systemów przetwarzających dane. Ma to pomóc w uszczelnieniu systemu podatkowego, więc zatrudnionych w AK informatyków nazywa się w branży „vatmanami”. W ubiegłym roku vatmanów przybyło — zatrudnienie w spółce wzrosło z 26 do 73 osób. Aplikacje Krytyczne nadal ostro rekrutują — w tym roku chcą zwiększyć liczbę pracowników do 115. Nie zaspokaja to jednak ich apetytu, więc planują tzw. body leasing. Przetarg ma umożliwić wynajęcie maksymalnie 15 ekspertów.

INFORMATYCZNA BROŃ MF:
INFORMATYCZNA BROŃ MF:
Spółka Aplikacje Krytyczne, kierowana przez Macieja Wardaszkę, dostarcza Ministerstwu Finansów rozwiązania IT, które mają pomóc w uszczelnieniu systemu podatkowego
Piotr Guzik

Za pieniądze podatników...

Specjaliści IT kosztują. W sprawozdaniu finansowym firma podaje, że średnie miesięczne wynagrodzenie brutto ogółem w 2018 r. (bez uwzględnienia wynagrodzeń zarządu) wyniosło 12,93 tys zł. Koszty wynagrodzeń z tytułu umów o pracę sięgnęły 8,2 mln zł, a łączne koszty wynagrodzeń — 10,7 mln zł (wobec 7,4 mln zł rok wcześniej), czyli 73,4 proc. kosztów operacyjnych (14,55 mln zł). Zarząd zarobił w 2018 r. mniej niż przed rokiem — 2,17 mln zł wobec 2,54 mln zł. Ze sprawozdania AK wynika, że nie była to kara za wyniki, choć firma powiększyła stratę netto z 10 mln zł do 14,7 mln zł.

Zarząd wyjaśnia, że strata jest „wynikiem przyjętego przez właściciela modelu finansowania spółki i nie wynika z nieprawidłowości w zakresie gospodarki finansowej (...) ani też z niewłaściwego zarządzania”. Aplikacje Krytyczne utrzymują się wyłącznie z pieniędzy pochodzących od resortu finansów — a konkretnie z kapitału zakładowego. W dniu założenia spółki wynosił on 20 mln zł, a w 2017 r. został podwyższony do 35 mln zł. W czerwcu zgromadzenie wspólników podjęło uchwałę o jego obniżeniu do 5 mln zł. 30 mln zł przeznaczono m.in. na pokrycie strat za poprzednie lata. Na koniec 2018 r. Aplikacje Krytyczne miały na kontach 10,5 mln zł gotówki wobec 25 mln zł na koniec 2017 r. Co udało się zrobić za publiczne pieniądze wydane na utrzymanie spółki? Ze sprawozdania zarządu wynika, że w minionym roku AK przekazały fiskusowi osiem zrealizowanych projektów, a na dzień bilansowy 17 projektów było w trakcie realizacji lub na etapie przedprojektowym. W ostatniej kategorii były m.in.: Poltax Plus, Zatory płatnicze i Pobieranie VAT od produktów spoza UE.

Newsletter ICT
Nowości z firm IT z naciskiem na spółki giełdowe: przetargi, informacje z rynku, newsy kadrowe i inne.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter ICT
autor: Grzegorz Suteniec
Wysyłany raz w tygodniu
Grzegorz Suteniec
Nowości z firm IT z naciskiem na spółki giełdowe: przetargi, informacje z rynku, newsy kadrowe i inne.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

...resort uszczelnia podatki

Ministerstwo Finansów jest zadowolone z efektów. Uważa, że „nakłady poniesione na spółkę są w pełni uzasadnione”.

„Ostatnie trzy lata w obszarze uszczelniania systemu podatkowego opierały się nie tylko na nowych rozwiązaniach prawnych (…), ale przede wszystkim na innowacyjnych rozwiązaniach informatycznych, realizujących te przepisy czy pozwalających administracji skarbowej podejmować działania mające na celu ograniczanie luki VAT. Sztandarowymi projektami, w których uczestniczyła spółka [AK — red.], są JPK VAT, STIR i mechanizm podzielonej płatności” — informuje biuro prasowe MF.

Resort podkreśla: „Opierając się na metodologii Komisji Europejskiej (…), można oszacować, że w 2018 r. poprawa dochodów z VAT dzięki lepszemu przestrzeganiu przez podatników obowiązujących regulacji (…) wyniosła 5,7 mld zł (a w okresie 2016-18 — 21,1 mld zł). Potwierdza to, że wprowadzone instrumenty dotyczące walki z praktykami o charakterze przestępczym w podatku VAT oraz inne działania mające na celu uszczelnienie systemu podatkowego przyniosły wymierne efekty”. Na 2019 r. zarząd AK zaplanował kolejne projekty, m.in.: Kasy on-line, Centralny system analityczno-raportowy dla resortu finansów, VAT OUT, ZISAR i Rozwój JPK Analizator.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Grzegorz Suteniec

Polecane