Fiskus przeciwny ulgom dla wierzycieli

Ministerstwu Finansów nie podoba się poszerzenie tzw. ulgi na złe długi. Resort przedsiębiorczości walczy o jej wdrożenie

Na początku lutego pisaliśmy, że w rządowych czeluściach utknął projekt ustawy o uproszczeniach podatkowych i gospodarczych dla firm, nazwany „trzecim pakietem Morawieckiego”. Od czasu tej publikacji nic istotnego się nie zmieniło — mimo że „prace” nad tym oczekiwanym przez przedsiębiorców pakietem „toczą się” już ponad pół roku, ostatecznego kształtu projektu nie ma. Zapewne dlatego, że poważne zastrzeżenia wobec części zapisów projektu pilotowanego przez Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii (MPiT) mają inne resorty, a szczególnie Ministerstwo Finansów (MF). Chce ono np. zablokować sztandarową regulację, którą jest odebranie podatkowych preferencji nierzetelnym dłużnikom, a przyznanie ich pokrzywdzonym wierzycielom.

JEDEN
PROBLEM, DWIE POSTAWY
Wyświetl galerię [1/2]

JEDEN PROBLEM, DWIE POSTAWY

Leszek Skiba Fot. Michał Dyjuk

Analiza vs analiza

Projekt zawiera co najmniej kilkadziesiąt korzystnych dla firm rozwiązań z różnych dziedzin (przykłady w ramce), co wymaga zmiany kilkunastu ustaw. Powstał jeszcze w czasie, gdy resorty finansów oraz rozwoju miały wspólnego szefa — Mateusza Morawieckiego. Przy jego tworzeniu współpracowały ponadto resorty sprawiedliwości oraz pracy. Na tamtym etapie nie było poważnej różnicy zdań w łonie rządu. Problemy pojawiły się wówczas, gdy Mateusz Morawiecki przestał bezpośrednio zarządzać oboma ministerstwami, skupiając się na pracy premiera.

MF chce zablokować jedną z najważniejszych propozycji, czyli poszerzenie tzw. ulgi na złe długi. Resort rozwoju (pierwotny pilot projektu) zaproponował, aby dłużnikom, którzy nie płacą wierzycielom dłużej niż przez 120 dni, odebrać możliwość wrzucania w koszty podatkowe niezapłaconych kwot oraz odliczania ich od podstawy opodatkowania (przychodu). Karą za nierzetelność w regulowaniu zobowiązań byłoby więc obciążenie ich wyższym podatkiem dochodowym. Nowe regulacje biorą w obronę wierzycieli, którzy nie musieliby już wliczać do podstawy opodatkowania (przychodu) nieuzyskanych pieniędzy (dzięki temu zapłaciliby niższy podatek dochodowy). Zdaniem autorów projektu, wprowadzenie takiego mechanizmu zmniejszyłoby zatory płatnicze, ponieważ byłby on „podatkowym batem” na niesolidnych dłużników.

MF jednak kręci nosem. „Przepisy te miały na celu poprawę sytuacji podmiotów, które mają problemy ze ściągalnością wierzytelności związanych z transakcjami handlowymi. Ponowna analiza tych przepisów pokazuje jednak, że mogą być one niewystarczające,by mogły skutecznie wpłynąć na poprawę sytuacji wierzycieli. Dalsze procedowanie projektowanych przepisów w obecnym kształcie jest nieuzasadnione” — czytamy w stanowisku MF.

— Ciekawe, że początkowa analiza przepisów nie doprowadziła resortu finansów do takich wniosków jak analiza „ponowna”. Z jakichś względów regulacja ewidentnie zaczęła mu wadzić. Gdy ministrem finansów był Mateusz Morawiecki, nie wadziła? Skoro fiskus ma z tym problem, to powinien przedstawić swoje propozycje, które byłyby do przyjęcia — mówi prosząca o anonimowość osoba z kręgów rządowych.

Sporny mechanizm

MPiT nie zgadza się ze stanowiskiem MF i zamierza obronić regulację przyznającą wierzycielom ulgę na złe długi w podatkach dochodowych. „Zaproponowane rozwiązanie będzie miało pozytywny wpływ na sytuację wierzycieli. Będą oni mogli pomniejszyć podstawę opodatkowania o kwotę wierzytelności, która nie zostanie uregulowana lub zbyta w jakiejkolwiek formie w ciągu 120 dni od dnia upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub fakturze. Zaproponowane rozwiązanie przewiduje wyłącznie uprawnienie do skorzystania z tej ulgi, a nie konieczność, gdy podatnik uzna wymóg dokonywania korekt za zbyt uciążliwy. Mechanizm proponowany w PIT oraz CIT jest oparty na rozwiązaniu, które już funkcjonuje w ustawie o VAT” — czytamy w stanowisku MPiT.

Biuro prasowe MPiT podkreśla, że resort jest w stałym kontakcie z MF, a projekt nadal „uwzględnia ulgę na złe długi”. Projekt jest na etapie prac w Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, a po ich zakończeniu zostanie skierowany do Stałego Komitetu Rady Ministrów.

Inne nowości*

- możliwość jednorazowego rozliczania straty podatkowej do 5 mln zł

- podniesienie z 1,2 do 2 mln EUR rocznych przychodów uprawniających do posiadania statusu „małego podatnika”

- wydłużenie terminu na wybór formy opodatkowania PIT z 20 stycznia do 20. dnia po miesiącu osiągnięcia pierwszego przychodu

- zniesienie oddzielnego od deklaracji VAT umotywowanego wniosku o zwrot podatku

- likwidacja wielu obowiązków biurokratycznych zwiększenie uproszczeń w ewidencji księgowej

- uproszczenie wielu procedur celnych i akcyzowych

*z projektu ustawy o uproszczeniach dla przedsiębiorców w prawie podatkowym i gospodarczym

 

3,7 mld zł Tyle w ciągu 10 lat mają oszczędzić przedsiębiorcy dzięki wprowadzeniu „trzeciego pakietu Morawieckiego”.

80 proc. Taki odsetek dłużników tłumaczy się, że nie płaci wierzycielom, bo ktoś inny im nie zapłacił.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Jarosław Królak

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Prawo / Fiskus przeciwny ulgom dla wierzycieli