Fiskus znów apeluje: weź paragon!

opublikowano: 20-07-2021, 20:00

Jak co roku, Ministerstwo Finansów przypomina, że niewystawienie fiskalnego dowodu sprzedaży uderza w uczciwych przedsiębiorców.

Zaczyna się kolejna edycja akcji fiskusa „Weź paragon”. Kampania ta, prowadzona każdego lata, począwszy od 2002 r., ma służyć wspieraniu uczciwej konkurencji na rynku, przez uświadomienie znaczenia brania i wydawania paragonów fiskalnych. W tym roku potrwa do końca sierpnia.

– Wydanie paragonu w sklepie, restauracji czy na stacji paliw ma duże znaczenie nie tylko dla kupującego, ale dla nas wszystkich. W akcji chodzi przede wszystkim o to, by sprzedawcy uczciwie rejestrowali sprzedaż w kasach fiskalnych i przestrzegali zasad uczciwej konkurencji. Otrzymanie paragonu to prawo konsumenta i podatnika – mówi Tadeusz Kościński, minister finansów, funduszy i polityki regionalnej.

Jak podkreśla, paragon jest potwierdzeniem, że kwota podatku trafiła do budżetu państwa, a nie do kieszeni nieuczciwego przedsiębiorcy. Według Ministerstwa Finansów (MF) jednym z najczęstszych praktyk uchylania się od opodatkowania jest nierejestrowanie zawartych transakcji i – co za tym idzie – niewydawanie paragonu fiskalnego nieuważnemu klientowi lub zbieranie dowodów sprzedaży, których klient nie zabrał ze sobą. Może to być wykorzystywane m.in. do wystawiania tzw. pustych faktur na podstawie dokumentów pozostawionych przez konsumentów.

Resort zwraca uwagę, że w punktach sprzedaży częste są też próby wydawania potwierdzenia zapłaty kartą płatniczą jako paragonu. W gastronomii natomiast zastępuje go rachunek lub paragon kelnerski i choć konsument płaci naliczony na nim VAT, to podatek ten nie trafia do budżetu, lecz do kieszeni sprzedawcy.

“Ma to duże znaczenie z punktu widzenia uczciwej konkurencji, bo uderza w przedsiębiorców, którzy rzetelnie płacą podatki. Ponadto takie zachowania przyczyniają się do powiększania szarej strefy i w efekcie osłabiają polską gospodarkę” – podkreśla MF w komunikacie o rozpoczętej akcji.

Ministerstwo zachęca do pobierania paragonów, a także sprawdzania ich poprawności, podnosząc m.in. że dzięki nim można łatwiej złożyć reklamację towaru czy usługi, upewnić się, że sprzedający nie oszukał klienta czy skontrolować rachunkowo przeprowadzoną transakcję.

Raportowanie schematów podatkowych. Weź udział w webinarze >>

Ministerstwo informuje też, gdzie konsument może zgłosić, że nie otrzymał paragonu fiskalnego, który powinien być wystawiony przez sprzedawcę. Taką informację można przekazać bezpośrednio w urzędzie skarbowym, całodobowo pod bezpłatnym numerem telefonu interwencyjnego (800 060 000) albo wysłać na adres: powiadomKAS@mf.gov.pl.

Na czas kampanii MF uruchomiło specjalną stronę: wezparagon.gov.pl. Można tam znaleźć m.in. najczęstsze pytania i odpowiedzi dotyczące paragonów fiskalnych, a także sprawdzić wygląd prawidłowo wystawionego dowodu sprzedaży i dowiedzieć się, jak rozpoznać błędy.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: IWA

Polecane