Zaczyna się kolejna edycja akcji fiskusa „Weź paragon”. Kampania ta, prowadzona każdego lata, począwszy od 2002 r., ma służyć wspieraniu uczciwej konkurencji na rynku, przez uświadomienie znaczenia brania i wydawania paragonów fiskalnych. W tym roku potrwa do końca sierpnia.
– Wydanie paragonu w sklepie, restauracji czy na stacji paliw ma duże znaczenie nie tylko dla kupującego, ale dla nas wszystkich. W akcji chodzi przede wszystkim o to, by sprzedawcy uczciwie rejestrowali sprzedaż w kasach fiskalnych i przestrzegali zasad uczciwej konkurencji. Otrzymanie paragonu to prawo konsumenta i podatnika – mówi Tadeusz Kościński, minister finansów, funduszy i polityki regionalnej.
Jak podkreśla, paragon jest potwierdzeniem, że kwota podatku trafiła do budżetu państwa, a nie do kieszeni nieuczciwego przedsiębiorcy. Według Ministerstwa Finansów (MF) jednym z najczęstszych praktyk uchylania się od opodatkowania jest nierejestrowanie zawartych transakcji i – co za tym idzie – niewydawanie paragonu fiskalnego nieuważnemu klientowi lub zbieranie dowodów sprzedaży, których klient nie zabrał ze sobą. Może to być wykorzystywane m.in. do wystawiania tzw. pustych faktur na podstawie dokumentów pozostawionych przez konsumentów.
Resort zwraca uwagę, że w punktach sprzedaży częste są też próby wydawania potwierdzenia zapłaty kartą płatniczą jako paragonu. W gastronomii natomiast zastępuje go rachunek lub paragon kelnerski i choć konsument płaci naliczony na nim VAT, to podatek ten nie trafia do budżetu, lecz do kieszeni sprzedawcy.
“Ma to duże znaczenie z punktu widzenia uczciwej konkurencji, bo uderza w przedsiębiorców, którzy rzetelnie płacą podatki. Ponadto takie zachowania przyczyniają się do powiększania szarej strefy i w efekcie osłabiają polską gospodarkę” – podkreśla MF w komunikacie o rozpoczętej akcji.
Ministerstwo zachęca do pobierania paragonów, a także sprawdzania ich poprawności, podnosząc m.in. że dzięki nim można łatwiej złożyć reklamację towaru czy usługi, upewnić się, że sprzedający nie oszukał klienta czy skontrolować rachunkowo przeprowadzoną transakcję.
Raportowanie schematów podatkowych. Weź udział w webinarze >>
Ministerstwo informuje też, gdzie konsument może zgłosić, że nie otrzymał paragonu fiskalnego, który powinien być wystawiony przez sprzedawcę. Taką informację można przekazać bezpośrednio w urzędzie skarbowym, całodobowo pod bezpłatnym numerem telefonu interwencyjnego (800 060 000) albo wysłać na adres: [email protected].
Na czas kampanii MF uruchomiło specjalną stronę: wezparagon.gov.pl. Można tam znaleźć m.in. najczęstsze pytania i odpowiedzi dotyczące paragonów fiskalnych, a także sprawdzić wygląd prawidłowo wystawionego dowodu sprzedaży i dowiedzieć się, jak rozpoznać błędy.