Ford stępił pazur Jaguar Land Rovera

RAV, Bloomberg
13-08-2010, 11:52

Popyt na auta Jaguar i Land Rover rośnie coraz szybciej. Byłoby jeszcze lepiej, gdyby nie Amerykanie.

To popyt na Jaguara XJ sprawił, że Tata Motors nie nadąża z produkcją.
Zobacz więcej

To popyt na Jaguara XJ sprawił, że Tata Motors nie nadąża z produkcją.

Jaguar Land Rover, brytyjski producent aut luksusowych, którego właścicielem jest hinduski Tata Motors, rozpoczął bieżący rok rozrachunkowy sukcesem i… bólem głowy.

Odbicie na rynku samochodów luksusowych spowodowało, że popyt na auta koncernu wystrzelił w minionym kwartale mocniej, niż oczekiwali analitycy i planiści odpowiedzialni za stan magazynów. W efekcie moce produkcyjne Jaguara nie są w stanie nadążyć z zamówieniami.

— Odbicie na rynku samochodów luksusowych było silniejsze, niż się spodziewaliśmy — mówi Deepesh Rathore, zarządzający w firmie doradczej IHS Global Insight w Indiach.

Analitycy spodziewają się utrzymania trendu.

— Gdybyśmy mieli więcej silników, moglibyśmy zwiększyć produkcję — ubolewa Carl-Peter Forster, szef Tata Motors Group.

Szefowie Jaguara już negocjują z dostawcami zwiększenie zakupów, m.in. z amerykańskim Fordem, który w 2008 r. za 2,5 mld USD sprzedał Hindusom luksusowe marki, pozostając dostawcą silników.

— Ford robi wszystko co może, aby sprostać naszym potrzebom — zapewnia Ralf Speth, szef Jaguar Land Rover.

Dodatkowe moce przydadzą się, szczególnie że Tata Motors chce zapolować na kolejnych klientów.

— Liczba bogaczy w Chinach i Indiach ciągle rośnie, dlatego chcemy tam otworzyć fabryki Jaguar Land Rovera — zapowiada Carl-Peter Forster.

Ponadto wkrótce zostanie rozszerzona oferta modeli Jaguara.

— Będzie to m.in. nowe kombi oraz roadster. W efekcie zatrudnienie może wzrosnąć o ponad 1000 osób —twierdzi Ralf Speth.

W pierwszym kwartale roku finansowego 2010, zakończonym 30 czerwca, Jaguar znalazł klientów na ponad 57 tys. samochodów, wobec 35,9 tys. w tym samym okresie 2009 r. To efekt dużego popytu na nowego Jaguara XJ oraz chłonności chińskiego rynku, gdzie sprzedaż Jaguar Land Rovera zwiększyła się aż o 104 proc.

— Dzięki wzrostowi popytu i ograniczeniu kosztów, zysk netto sięgnął 221 mln GBP — zaciera ręce C. Ramakrishnan, szef finansowy Tata Motors.

Rok wcześniej Jaguar Land Rover miał 64 mln GBP poniżej kreski.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: RAV, Bloomberg

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Ford stępił pazur Jaguar Land Rovera