FORMATOWANIE RADIA NIE ZAWSZE SKUTKUJE

Radosław Omachel
opublikowano: 08-11-2000, 00:00

FORMATOWANIE RADIA NIE ZAWSZE SKUTKUJE

Sposób postrzegania rozgłośni różni się od kreowanego wizerunku

WAŻNY ELEMENT: Zdaniem Adama Czarneckiego, wiceprezesa ARC Rynek i Opinia, wizerunek powinien być najważniejszym, obok zasięgu, czynnikiem określającym wartość stacji jako nośnika reklamy. fot. Borys Skrzyński

Wyniki badań wizerunku pięciu ogólnopolskich stacji radiowych, przeprowadzonych przez ARC Rynek i Opinia wśród słuchaczy, nie do końca pokryły się z wizerunkami rozgłośni kreowanymi wśród odbiorców. ARC przedstawiło też analizę współsłuchalności, z której wynika, że najwierniejsze audytorium ma publiczna Jedynka.

Z analiz ARC Rynek i Opinia wynika, że słuchacze rzadko zauważają akcje promocyjne stacji radiowych.

— Zauważalność kampanii promocyjnych zależy od popularności stacji. Im jest ona wyższa, tym większa jest znajomość organizowanych przez nią akcji. Dlatego wysoką pozycję w tej klasyfikacji zajmują RMF FM i Radio Zet — tłumaczy Adam Czarnecki, wiceprezes ARC Rynek i Opinia.

Większość respondentów miała problemy ze wskazaniem konkretnych akcji promocyjnych. Najczęściej wymieniano „Inwazję Mocy” RMF FM, „Niebieskie Lato” i „Auto Stop” Radia Zet oraz „Lato z Radiem” Jedynki.

Podobieństwa i różnice

Z badań wizerunku stacji radiowych wynika, że RMF FM i Radio Zet są do siebie podobne, z tą różnicą, że RMF jest bardziej informacyjno-publicystyczne, a Zetka — rozrywkowo-muzyczna. Według badanych, obydwie stacje docierają do ludzi młodych i aktywnych. RMF FM ma najwyższy wskaźnik współsłuchalności wśród odbiorców Radia Zet. Aż 70 proc. słuchaczy Zetki słucha także krakowskiej rozgłośni.

— Ciekawe jest to, że mimo iż co roku organizujemy „Inwazję Mocy” nie jesteśmy postrzegani przez słuchaczy jako stacja muzyczna i rozrywkowa — mówi Anna Kozłowska z RMF FM.

Wyniki badań nie zostały dobrze przyjęte także w Radiu Zet.

— Radio Zet jest postrzegane jako stacja oferująca publicystykę i szybką informację. Tak wynika z naszych badań i je bierzemy pod uwagę przy planowaniu strategii promocyjnych — wyjaśnia Krzysztof Kouyoumdjian z Radia Zet.

Stacja niemobilna

Program I Polskiego Radia został przez respondentów określony jako rozgłośnia o charakterze informacyjno-publicystycznym. Stacja jest postrzegana jako nieco skostniała i mało otwarta na słuchacza.

— Większość naszych słuchaczy to osoby w wieku powyżej 40 roku życia. Słuchają nas na falach długich, bo w górnym paśmie UKF mamy tylko 20 nadajników i pokrywamy kraj zaledwie w kilkunastu procentach — mówi Andrzej Turski, dyrektor Programu I.

Pocieszeniem dla Jedynki może być najlojalniejsze audytorium. Słuchacz Jedynki rzadko przełącza swoje radio na inną częstotliwość.

Najlepiej wykształconych odbiorców ma Program III, postrzegany jako najmniej informacyjny. Trójka ceniona jest za swoje reportaże, publicystykę i listę przebojów.

Radio Plus jest rozgłośnią o niejednorodnym wizerunku. Respondenci sytuują je między RMF, Zetką, a stacjami publicznymi. Z badań wynika, że jest to radio informacyjne z większą od konkurencji liczbą audycji tematycznych.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Radosław Omachel

Polecane