FPC Kaliszanka szykuje inwestycje za 20 mln zł
Za 10 mln zł firma z Kalisza kupi nowoczesną linię do produkcji Grześków
Fabryka Pieczywa Cukierniczego Kaliszanka chce zainwestować w najbliższych miesiącach prawie 20 mln zł. Za połowę tej kwoty firma z Kalisza zakupi nowoczesną linię produkcyjną do wyrobu popularnych wafli Grześki.
Do końca 2000 roku Fabryka Pieczywa Cukierniczego Kaliszanka z Kalisza, producent m.in. Grześków, zamierza kupić od austriackiej firmy Haas nowoczesną linię technologiczną do produkcji tych wafli. Maszyny będą w pełni zautomatyzowane, a ciąg produkcyjny składać się będzie z pieca, oblewarki i urządzeń pakujących. Obecnie firma z Kalisza ma cztery podobne linie. Pierwsza została kupiona w 1992 r., natomiast kolejne — trzy lata temu.
Inwestycja za 10 mln zł
Na linię produkcyjną Kaliszanka wyda prawie 10 mln zł, co pochłonie połowę środków przewidzianych na zadania inwestycyjne w latach 2000 i 2001.
— Dwa miesiące temu szwedzka firma Swedeck postawiła dla nas halę produkcyjno-magazynową o powierzchni 1,1 tys. metrów kwadratowych. Inwestycja kosztowała 2,5 mln zł. W tej chwili pełni ona funkcję magazynu, ale za parę miesięcy właśnie w niej planujemy uruchomienie nowoczesnej linii technologicznej do produkcji Grześków — mówi Kazimiera Sarna, prezes zarządu FPC Kaliszanka.
Niekoniecznie więcej
Kazimiera Sarna zapewnia, że celem uruchamiania kolejnej, piątej już w historii fabryki nowoczesnej linii technologicznej, nie jest gwałtowny wzrost produkcji popularnych wafli, ale poprawa warunków pracy zatrudnionych w Kaliszance ludzi.
— Obecnie fabryka pracuje przez 24 godziny na dobę, także w soboty i niedziele. Dzięki uruchomieniu nowej linii będziemy mogli zapewnić pracownikom wolne weekendy. Ale jeżeli popyt na Grześki będzie wzrastał, być może do końca tego roku ich sprzedaż zwiększy się o mniej więcej 15 proc. — mówi Kazimiera Sarna.
Pozostałe 10 mln zł Kaliszanka przeznaczyła na modernizację biurowca firmy, ocieplanie budynków oraz założenie klimatyzacji w halach produkcyjnych. Wszystkie zadania inwestycyjne firma zamierza zrealizować do końca 2001 r.
Sprzedaż za 70 mln zł
Wyniki finansowe Kaliszanki od dwóch lat utrzymują się na stałym poziomie. W pierwszym półroczu 2000 r. fabryka sprzedała swoje wyroby za ponad 70 mln zł, czyli podobnie jak w tym samym okresie ubiegłego roku. Zyski były mniejsze, co — jak tłumaczą przedstawiciele fabryki — wiąże się z rosnącymi kosztami produkcji, ale podwyżka cen z ekonomicznego punktu widzenia jest nierealna. Pieczywo cukiernicze sprzedaje się bowiem w Polsce coraz gorzej, a kaliska fabryka nie eksportuje już swoich wyrobów. Dane z pierwszych sześciu miesięcy 2000 r. wskazują na to, że produkcja utrzyma się na podobnym poziomie także w tym roku i wyniesie około 13 tys. ton.