FRANCUZI PRZYGLĄDAJĄ SIĘ POZYCJI MULTI VITY...

Katarzyna Kozińska
opublikowano: 08-11-2000, 00:00

FRANCUZI PRZYGLĄDAJĄ SIĘ POZYCJI MULTI VITY...

...a jednocześnie samodzielnie budują rozlewnię wody mineralnej pod Łodzią

Danone, jeden z największych koncernów spożywczych na świecie, negocjuje ze Zbigniewem Jakubasem, właścicielem Multico, odkupienie 50 proc. udziałów spółki Multi Vita. Jednocześnie Francuzi budują w Ozorkowie pod Łodzią własną rozlewnię wody mineralnej.

Zbigniew Jakubas, właściciel grupy Multico, poszukuje inwestora branżowego, któremu zamierza zaproponować 50 proc. udziałów w rozlewni wody Multi Vita. Warszawski przedsiębiorca nie wyklucza również, że — w ramach planowanej transakcji — odda w ciągu dwóch- -trzech lat przyszłemu partnerowi prawo do zarządzania spółką. Negocjacje są bardzo zaawansowane, a ich zakończenie spodziewane jest jeszcze w listopadzie. Strony odmawiają ujawnienia wartości ewentualnej transakcji. Multi Vita kontroluje 8-9 proc. krajowego rynku wody mineralnej. Atutem tego zakładu są dwie nowoczesne linie rozlewnicze oraz dostęp do własnych źródeł.

— Mogę jedynie potwierdzić, że prowadzimy rozmowy na temat sprzedaży co najmniej 50 proc. udziałów spółki. Rozważam także przekazanie przyszłemu inwestorowi prawa do zarządzania Multi Vitą, ale proces ten moglibyśmy rozpocząć dopiero w rok po finalizacji transakcji — mówi Zbigniew Jakubas, właściciel grupy Multico.

Warszawski przedsiębiorca ma jeszcze wytwórnię wody mineralnej Krynica Zdrój, ale na razie nie zamierza się z nią rozstawać.

Własnymi drogami

Ewentualne porozumienie z Multico nie oznacza rezygnacji Francuzów z kontynuacji budowy własnej rozlewni w Ozorkowie pod Łodzią. Zakończenie inwestycji spodziewane jest w pierwszym kwartale 2001 roku. Francuzi nie ujawniają, ile pochłonie ta budowa. W ogóle nic nie mówią.

Warto podkreślić, że jeszcze kilka miesięcy temu Danone analizowało możliwość inwestycji w jedną z największych krajowych rozlewni — Żywiec Zdrój.

Według ubiegłorocznych badań Żywiec, z ponad 13-proc. udziałem w rynku, był największym producentem wody i jednocześnie jedyną firmą ze ścisłej czołówki, za którą nie stoi jeszcze duży inwestor. Nie wiadomo jednak, czy Francuzi po prostu zmienili zdanie, czy też akcjonariusze Żywca nie zdecydowali się na współpracę kapitałową z zachodnim partnerem. Oficjalnie strony nigdy nie potwierdziły, że prowadziły rozmowy na ten temat, a przedstawiciele Żywca zapewniają, że na razie nie widzą konieczności sprzedaży rozlewni zagranicznej firmie.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Co zrobi Eastbrigde

To jednak nie koniec roszad na rynku producentów wody mineralnej. Według wciąż nie potwierdzonych informacji, holenderska grupa inwestycyjna Eastbridge zamierza sprzedać rozlewnię wody Dar Natury, największego w Polsce producenta wody źródlanej w opakowaniach 5-galonowych (25 litrów). Nabywcą ma być szwajcarski koncern Nestle, z którym Holendrzy wspólnie już rozlewają Nałęczowiankę.

Marian Gromadzki, prezes spółki Nature Gift Distribution, dystrybutora Daru Natury, nie potwierdza tych informacji. Podobnie zresztą jak Khai Tan z Eastbridge, który nie wykluczył jednak, że inwestor może się na taki krok zdecydować.

— Eastbridge jest spółką holdingową, której działalność opiera się na sprzedawaniu jednych firm i wchodzeniu w nowe inwestycje. Niewykluczone więc, że pewnego dnia będziemy chcieli sprzedać rozlewnię. Na razie jednak myślimy o zwiększaniu udziałów w tym segmencie rynku wody — mówi Khai Tan.

Zdaniem obserwatorów rynku, transakcja jest już przesądzona. Podobnie zresztą jak w przypadku nieuchronnego przejęcia przez Nestle Mazowszanki, która trafiła w ręce Eastbridge na początku tego roku.

RWĄCY NURT: Zbigniew Jakubas, właściciel grupy Multico, w której skład wchodzi m.in. rozlewnia wody mineralnej Multi Vita, podjął decyzję o znalezieniu dla spółki silnego inwestora branżowego. Rywalizowanie z międzynarodowymi potentatami nie ma bowiem przyszłości. fot. Borys Skrzyński

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kozińska

Polecane