Francuzi wchodzą w Real

opublikowano: 03-12-2012, 00:00

Auchan za 1,1 mld EUR przejął hipermarkety od niemieckiego konkurenta. Eksperci sądzą, że na tym nie skończy.

W hipermarketach Reala wkrótce rozlegnie się stuk młotków, towarzyszący wymianie szyldów — niemiecka grupa Metro za 1,1 mld EUR sprzedała francuskiemu Auchanowi 91 sklepów w regionie, z czego 54 w Polsce, które osiągały łączne przychody w wysokości 2,2 mld zł. Oznacza to, że Auchan — po uzyskaniu zgody organów antymonopolowych — będzie miał w Polsce 77 hipermarketów, z obrotami przekraczającymi 10 mld zł, co da mu trzecie miejsce na rynku detalu spożywczego, za Biedronką i Tesco.

— Połączenie tych dwóch przedsiębiorstw w Polsce powinno w przyszłości pozwolić na stawienie czoła kryzysowi konsumpcji oraz dać perspektywy dalszego rozwoju dla obu ekip — ocenia Marek Szeib, dyrektor generalny Auchan Polska.

Strategiczne zmiany

Dla branżowych ekspertów ruch wykonany przez Auchan nie jest zaskoczeniem — zgodnie podkreślają, że hipermarkety wszystkich sieci w ostatnich latach borykają się z odpływem klientów na rzecz rosnących w siłę dyskontów czy mniejszych sklepów, więc konsolidacja była nieunikniona.

— Grupa Metro już od jakiegoś czasu chciała pozbyć się hipermarketów w tej części Europy i skupić się na innych gałęziach działalności, zwłaszcza na halach cash & carry pod szyldem Makro [ma jeszcze sklepy Media Markt i Saturn — red.] — ocenia dr Jarosław Kosiński, partner w OC&CStrategy Consultants. Agnieszka Górnicka, prezes agencji badawczej Inquiry, podkreśla, że Auchan tuż przed przejęciem zaprezentował nową strategię dla sklepów — ma prowadzić „hipermarkety dyskontowe”, co będzie wiązało się z ograniczeniem asortymentu z ponad 60 do ok. 45 tys. różnych produktów na półkach.

— Auchan przez lata rozwijał się organicznie, po cichu, ale teraz wyraźnie chce wyjść z cienia. To bardzo pozytywny sygnał dla całej branży, która potrzebuje przeciwwagi dla coraz bardziej dominujących dyskontów, zwłaszcza Biedronki. Do tej pory spójną koncepcję walki z nimi o rynek miał tylko Eurocash, budujący sieci małych sklepów franczyzowych. Reszta tak naprawdę szuka pomysłów — mówi Agnieszka Górnicka.

ej zdaniem, francusko-niemiecka transakcja to tylko początek, a na rynku „będzie się jeszcze działo”.

— Polski rynek handlowy jest jednym z najbardziej konkurencyjnych w Europie — wchodzili tu niemal wszyscy ważni europejscy gracze, niektórzy zresztą po kilka razy. To oczywiście nieracjonalne — w warunkach ostrej konkurencji podstawowym narzędziem walki były dla sieci promocje cenowe, co nie wpływało dobrze na rentowność biznesu. Rynek potrzebuje racjonalizacji, musi z niego zniknąć kilka szyldów i na pewno czekają nas jeszcze duże przetasowania — uważa Krzysztof Badowski, partner w Roland Berger Strategy Consultants.

Fundusze się obłowią

Krzysztof Badowski uważa, że Auchan może wyłożyć jeszcze pieniądze na zakup kolejnej, mniejszej sieci.

— Większość graczy na rynku działa w kilku formatach, tymczasem Auchan poza największymi hipermarketami ma niespełna 30 supermarketów Simply. Może zainwestować w mniejsze sieci, tym bardziej, że kilka — należących do funduszy private equity — na pewno będzie na sprzedaż, a w tej fazie konsolidacji rynku kupcami powinni być już inwestorzy branżowi, nie kolejne fundusze — mówi Krzysztof Badowski.

Na celowniku chętnych do konsolidacji rynku może być m.in. Stokrotka (której właścicielem jest giełdowa Emperia), Polomarket, Eko (przejęty ostatnio przez Advent International), Dino (w którym 49 proc. udziałów ma Enterprise Investors) i prowadząca najmniejsze sklepy Żabka (z portfela Mid Europa Partners). Branżowe plotki mówią też, że mógłby wycofać się inny duży gracz wagi ciężkiej, Carrefour, który ma kłopoty na francuskim rynku. Sieć jednak zdecydowanie zaprzeczała tym doniesieniom.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcel Zatoński

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu