Pieniądze z Unii Europejskiej leżą na ulicy, tylko trzeba się po nie schylić — i wiedzieć, jak to zrobić. Piotr Buchalski sześć lat temu zaczął w Łodzi pomagać drobnym przedsiębiorcom w pisaniu wniosków o unijne dotacje. Samodzielna działalność rozrosła się przez lata w sporą firmę, która teraz, przy okazji nowej unijnej perspektywy budżetowej, ma się przekształcić w ogólnopolską grupę franczyzową.
— Szacujemy, że połowa wniosków o dotacje, składanych przez mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa, jest odrzucanych już na wstępnym etapie z powodu błędów formalnych. Nawet jeśli dotacja zostaje przyznana, firmy często nie widzą pieniędzy, bo np. nie są w stanie spełnić zawartych we wnioskach deklaracji lub nie pamiętają o obowiązkach, jak choćby odpowiedniej publikacji zapytań ofertowych. To nisza, którą chcemy zagospodarować — sektorem MŚP nie interesują się duże firmy doradcze i obsługą wniosków o dotacje zajmują się często ludzie bez odpowiedniej wiedzy i doświadczenia — mówi Piotr Buchalski, prezes Dotacje Export Group. Tymczasem na inicjatywy lokalne, w tym na rozwój sektora MŚP, w latach 2014-20 mają pójść aż 32 mld EUR z budżetu unijnego.
— W nowej unijnej perspektywie budżetowej najwięcej pieniędzy dla firm jest w programach regionalnych, które mają swoją lokalną specyfikę. Dlatego chcemy zbudować sieć biur doradczych we wszystkich województwach, w miastach powyżej 50 tys. mieszkańców. Rozmawiamy już z potencjalnymifranczyzobiorcami, chcemy ich szkolić w pierwszym kwartale przyszłego roku, a od drugiego kwartału, gdy strumień unijnych pieniędzy zacznie płynąć, będziemy działać już pełną parą w całym kraju — mówi Piotr Buchalski.
Przeszkoleni franczyzobiorcy mają pisać projekty, inkasując za to kilka tysięcy złotych plus prowizję od sukcesu. Na każdym etapie wnioski mają być kontrolowane w centrali Dotacje Export Group, w której pracuje dziś około 20 doradców, wyspecjalizowanych w pozyskiwaniu pieniędzy dla sektora MŚP.
— Do tej pory pozyskaliśmy dla klientów ponad 200 dotacji — od kilkunastu tysięcy do 4 mln zł. Średnio cztery na pięć składanych przy naszej pomocy wniosków kończy się pozyskaniem dotacji. Szacujemy, że pojedyncze biuro franczyzowe może tworzyć 25 wniosków rocznie — mówi Piotr Buchalski.