Niemiecki deweloper nie zważając na kryzys rozpoczyna w Poznaniu inwestycję mieszkaniową wartości 300 mln zł.
Rynek przywykł ostatnio do komunikatów o wstrzymywaniu przez deweloperów kolejnych inwestycji. Tendencję potwierdzają dane z Głównego Urzędu Statystycznego o malejącej liczbie wydawanych zezwoleń i rozpoczynanych budów (patrz tekst obok).
Okazuje się jednak, że są i tacy, którzy idą pod prąd, wbrew panującym trendom. Zwłaszcza że coraz częściej mówi się o tym, że przy odbiciu na rynku mieszkań może zabraknąć (choć na razie podaż jeszcze rośnie), a do inwestowania zachęcają malejące koszty materiałów i robocizny.
Trudna próba
Frankonia Eurobau Projektentwicklung, spółka córka Frankonia Eurobau niemieckiego dewelopera działającego w segmencie premium, właśnie postanowiła rozpocząć swoją pierwszą inwestycję w Polsce. I to nie byle jaką, jej łączna wartość szacowana jest na około 300 mln zł.
Ogrody Ludwiki — bo taką nazwę nadano projektowi — powstaną na trzyhektarowej działce u zbiegu ulic Droga Dębińska i Bielniki w Poznaniu. Nieruchomość położona jest w sąsiedztwie rzeki Warty oraz w pobliżu popularnych terenów rekreacyjnych na Łęgach Dębińskich.
W pierwszej kolejności powstanie tam Park View — sześć pięciokondygnacyjnych budynków, w których zaprojektowano łącznie 129 mieszkań o podwyższonym standardzie oraz dziesięć lokali usługowych. Wkrótce powinna ruszyć ich sprzedaż. Drugi etap inwestycji został nazwany River View. Obejmuje on trzy luksusowe budynki w trzykondygnacyjnej zabudowie, w których mieścić się będą 34 apartamenty z widokiem na rzekę.
Ostatni etap, który Frankonia zamierza rozpocząć w 2010 r., to około 200 mieszkań w trzy- i pięciokondygnacyjnych budynkach. Łącznie na Ogrody Ludwiki składać się będzie około 350 mieszkań o powierzchni od 40 do 160 mkw.
— Mamy rozeznanie w sytuacji na poznańskim rynku. Jak wszędzie — nie jest ona oczywiście łatwa, ale biorąc pod uwagę lokalizację Ogrodów Ludwiki i standard inwestycji oraz to, że będzie ona podzielona na etapy spodziewamy się, że będą chętni do nabycia tam mieszkań — mówi Krzysztof Celka z firmy Celka Frąckowiak, która będzie odpowiedzialna za sprzedaż lokali w Ogrodach Ludwiki.
Sęk w cenie
Ich ceny nie są jeszcze znane. A to może mieć kluczowe znaczenie dla powodzenia inwestycji.
— Podstawową kwestią jest cena. Jeśli w odniesieniu do standardu projektu będzie atrakcyjna — mieszkania znajdą nabywców — podkreśla Marcin Gołębiowski, wiceprezes firmy redNet Consulting.
Dodaje, że wbrew pozorom mieszkania — zarówno te tańsze jak i z wyższej półki — wciąż się sprzedają, choć oczywiście znacznie wolniej, niż w czasie nieruchomościowej hossy. Jego zdaniem, duże znaczenie ma też etapowanie inwestycji, dzięki czemu na rynek będą trafiały mniejsze transze mieszkań w jednym momencie.