Jak podaje Savills jest to spadek o 39 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2020 r. Wyjątkiem na tle branży tracącej zainteresowanie inwestorów są obiekty typu convenience (parki handlowe służące zakupom blisko domu). Już drugi rok z rzędu fundusze przeznaczają na nie 40 proc. z ogólnej kwoty inwestycji w ten segment.
Tyle wynosi udział Wielkiej Brytanii i Niemiec w łącznych wydatkach na zakup obiektów handlowych w Europie w pierwszym półroczu 2021...
Analitycy Savillsa przewidują, że w najbliższych kwartałach może wzrosnąć zainteresowanie segmentem nieruchomości handlowych w Europie przez szukających okazji, gdyż nieruchomości te ulegają znaczącym przecenom. Powody spadku cen mają charakter strukturalny, co może być okazją do dostosowania obiektów do nowych oczekiwań konsumenckich lub nawet zmiany ich funkcji (np. na tzw. dark stores, czyli sklepy obsługujące wyłącznie dostawy online, magazyny, coworkingi, centra logistyczne, obiekty służby zdrowia itp.).
...o tyle rok do roku zmalała suma inwestycji w nieruchomości handlowe w Portugalii — fundusze wydały tam łącznie 84,8 mln EUR...
W Polsce fundusze wydały na nieruchomości handlowe w pierwszym półroczu w sumie 291,8 mln EUR, co stanowiło prawie 15 proc. całkowitych obrotów i oznaczało spadek o około 40 proc. w ujęciu rok do roku. Suma transakcji najwyższa była w Niemczech — prawie 3,3 mld EUR i Wielkiej Brytanii — ponad 3 mld EUR.
...a o tyle zwiększyła się łączna cena transakcji w nieruchomości handlowe w Rumunii — wyniosła 8,4 mln EUR i była najniższa wśród badanych państw.