Futbol, pogoda i browary

Wiktor Szczepaniak
opublikowano: 08-02-2007, 00:00

Sprzedaż piwa wzrosła w 2006 r. aż o 7,2 proc. Prognozy na ten rok nie są już tak optymistyczne.

Sprzedaż piwa wzrosła w 2006 r. aż o 7,2 proc. Prognozy na ten rok nie są już tak optymistyczne.

Pod względem spożycia piwa na osobę (85-86 litrów rocznie) Polska dogoniła średni poziom europejski. Stało się tak m.in. dzięki rekordowej sprzedaży w 2006 r. Z danych opublikowanych wczoraj przez Browary Polskie (Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego w Polsce) wynika, że w 2006 r. sprzedaż piwa w naszym kraju wzrosła aż o 7,2 proc., do 32,5 mln hl. Dla porównania, w 2005 r. było to nieco ponad 30 mln hl.

— Na osiągnięcie tak dobrych wyników wpłynęły trzy czynniki: szybki wzrost gospodarczy i związany z nim wzrost zamożności konsumentów, sprzyjająca pogoda, a także mistrzostwa świata w piłce nożnej — wylicza Paweł Sudoł, prezes Browarów Polskich.

Przewiduje on, że w tym roku wzrost sprzedaży piwa nie będzie tak duży, jak w 2006 r.

— Jeśli wyniesie on 2-3 proc., będziemy naprawdę zadowoleni — mówi Paweł Sudoł.

Powodem tak umiarkowanych prognoz jest m.in. fakt, że poziom spożycia piwa w Polsce dorównał już średniej europejskiej. Analitycy zastanawiają się więc, czy jest jeszcze pole do dalszych wzrostów spożycia.

Paweł Sudoł szacuje, że poziom spożycia sięgający 90 l na osobę może być w Polsce poziomem granicznym, wyznaczającym punkt nasycenia rynku. Wtedy konkurencja między firmami piwowarskimi powinna się jeszcze bardziej zaostrzyć.

Duży wzrost sprzedaży piwa w 2006 r. oczywiście branżę cieszy. Jeśli jednak bliżej przyjrzeć się wynikom, okazuje się, że trendy w strukturze sprzedaży nie są wcale takie zachwycające. Branża piwowarska jest rozczarowana faktem, że w 2006 r. w sprzedaży zwiększył się do „nienormalnego” poziomu (40 proc.) udział piwa w puszkach, podczas gdy udział piwa butelkowanego oraz piwa serwowanego w gastronomii i pubach spadł. W innych krajach większość piwa sprzedaje się właśnie w gastronomii oraz butelkach.

W 2006 r. pozycję lidera na rynku piwa umocniła Kompania Piwowarska, zwiększając udziały do 38,3 proc. Drugi był Żywiec z udziałami przekraczającymi 33 proc., a trzeci Carlsberg (14 proc.).

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Wiktor Szczepaniak

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu