...Gadu-Gadu kończy negocjacje...
Spółka SMS Express, zarządzająca komunikatorem internetowym Gadu-Gadu, poszukuje inwestora do drugiego etapu finansowania projektu. Potrzeby oceniane są na około 1 mln USD (4,6 mln zł).
Spółka SMS Express liczy na podpisanie umowy z inwestorem na dalsze finansowanie projektu Gadu-Gadu. Chętnych jest kilkanaście funduszy venture capital oraz firm z branży teleinformatycznej. Spółka nie ujawnia ich nazw i liczby udziałów, jakie gotowa jest odsprzedać.
Nowe technologie
Piotr Pokrzywa, jeden z twórców projektu, ocenia, że na jego rozwój potrzeba 1 mln USD (4,6 mln zł).
— Planujemy wejście na rynek Europy Środkowej i Wschodniej z programami w lokalnych wersjach językowych. Ponadto chcemy zaoferować tzw. komunikator za pośrednictwem protokołu WAP oraz usługi z wy- korzystaniem innych technik, np. pakietowe przesyłanie głosu (Voice over IP) — tłumaczy Piotr Pokrzywa.
Wcześniej w SMS Express zainwestował fundusz venture capital, działający na zasadach inkubatora i dysponujący kapitałem tzw. Business Angels. SMS Express również nie chce podać jego nazwy.
Komunikator dla mas
Gadu-Gadu jest reklamowany jako pierwszy polski komunikator internetowy (tzw. Instant Messenger), czyli program ułatwiający porozumiewanie się za pośrednictwem Internetu. Serwis istnieje od 17 lipca i jest rozwinięciem programu SMS Express, służącego do wysyłania wiadomości tekstowych za pomocą sieci. Program jest rozpowszechniany bezpłatnie. Ma zarejestrowanych 270 tys. użytkowników wysyłających średnio 400 tys. komunikatów dziennie.
Według Łukasza Foltyna, prezesa SMS Express, firma będzie zarabiać głównie na reklamach. Drugim źródłem dochodów ma być sprzedaż dedykowanych programów komunikacyjnych dla korporacji i firm.
— W USA zarejestrowanych jest więcej kont e-mail (238 mln) niż numerów telefonicznych (231 mln). Klasyczne formy telekomunikacji obsługują jedynie 56 proc. ruchu informacyjnego, na pocztę elektroniczną już przypada 20 proc. przesyłanych informacji. Aż 24 proc. jest przesyłane za pośrednictwem aplikacji typu Instant Messaging. Podobne tendencje odnotowuje się w większości rozwiniętych krajów — twierdzi Łukasz Foltyn.
Jego zdaniem, popularność tego typu usług w Polsce wzrośnie, gdy sieci telefonii komórkowej zaczną pobierać opłaty od ilości transmitowanych danych, a nie od czasu trwania połączenia z siecią.
PIRAMIDA: Każdy użytkownik musi mieć jednakowy program, ponieważ komunikatory nie są ustandaryzowane. Efekt piramidy dał Gadu-Gadu 270 tys. użytkowników w ciągu 3 miesięcy.