Trzecie już badanie postrzegania upominków reklamowych jako nośnika reklamy, prowadzone przez Polską Izbę Artykułów Promocyjnych (PIAP), po raz kolejny przynosi ocenę, że artykuły promocyjne są w tej roli skuteczne. Tak uważa 81,25 proc. marketerów biorących udział w tegorocznej ankiecie PIAP.
W badaniu prowadzonym od marca do maja wzięło udział 385 respondentów, w tym przede wszystkim dyrektorzy działów marketingu, osoby odpowiedzialne w firmach za budżety reklamowe. 83,87 proc. ankietowanych przyznało, że kupują artykuły promocyjne dla kształtowania wizerunku swoich firm.
Przy ich wyborze upominków kierują się w pierwszej kolejności ceną, ważna jest też ich jakość, wygląd i funkcjonalność. Na liście najczęstszych zakupów znalazły się artykuły biurowe, kalendarze, materiały drukowane, ulotki i foldery oraz artykuły piśmiennicze. Widać też tendencję do nabywania upominków luksusowych oraz nietypowych, produkowanych na specjalne zamówienie.
Nie bez znaczenia są walory użytkowe produktów. Artykuły promocyjne są firmom potrzebne najczęściej w okresie świąt, gdy chcą obdarować kontrahentów, przygotowują się do udziału w targach, organizują spotkania i imprezy. Upominki są nie tylko prezentami dla kontrahentów, służą promocji i wspierają sprzedaż bezpośrednią.
— Prezent uruchamia zasadę wzajemności i w ten sposób zacieśniają się relacje społeczne, a w naszym przypadku relacje biznesowe, przez co kontrahent symbolicznie wchodzi w obszar zarezerwowany dla bliskich. W kręgu osób bliskich łatwiej zbudować zaufanie, tutaj mam na myśli zaufanie do produktu czy marki — mówi Tomasz Chwiłowicz, prezes PIAP.