Centra handlowe to nie tylko miejsca zakupów, szybkich dań i ograniczonej rozrywki. To rozbudowane przestrzenie publiczne z różnorodną ofertą. Dlatego tak ważny jest trend retailtainment — tworzenie miejsc, przestrzeni, oferty edukacyjnej i rozrywkowej, a także budowanie lokalnych społeczności.

Jak nad morzem
Przykładem działań wpisujących się w ten trend jest pierwsza na świecie tężnia solankowa w ogrodzie na dachu centrum handlowego. Atrakcja została otwarta 27 kwietnia w Galerii Północnej na warszawskiej Białołęce. Sprowadzana ze śląskiego uzdrowiska Zabłocie solanka zawiera potężną dawką jodu (do 140 mg/l) pochodzącego z prehistorycznych alg morskich, dzięki czemu częste i długie spacery po dachu galerii mają działanie lecznicze.
— Przebywanie w pobliżu tężni może być też namiastką spaceru nad morzem. Nie usłyszymy, co prawda, szumu fal, ale pooddychamy prawdziwie morskim powietrzem — zachęcał doktor nauk medycznych Jacek Chojnowski, prezes Polskiego Stowarzyszenia Balneologicznego, obecny na otwarciu tężni.
Wyjątkowa gastronomia
Obecnie dla właścicieli galerii handlowych jednym z najważniejszych sposobów wyróżnienia się pozostaje rozbudowa stref gastronomicznych.
— Realizowane koncepty często opierają się na podobnym schemacie, prowadzącym do unifikacji menu i wnętrza pomiędzy lokalizacjami. W naszym Pasażu Grunwaldzkim we Wrocławiu postawiliśmy na food court, który uwzględnia specyfikę miasta i jego tradycje kulinarne. Dla gości przygotowano unikalne designerskie wnętrze, podzielone na siedem stref tematycznych, nawiązujące do Wrocławia — mówi Łukasz Chudy z biura prasowego EPP.
Wśród stref znajdą się Odra bar z kajakami i parasolami plażowymi, strefa zabaw dla dzieci Cyrk, kawiarnia Jubilatka z dostawczą nyską na środku parkietu, buntowniczy Hit 91 — trybuna odwrócona tyłem do pozostałych części strefy gastronomicznej, zaprojektowana z myślą o młodych klientach, oraz Namiot i Bar — strefy z długimi stołami do wspólnego biesiadowania, nawiązujące do historii miejsca (cyrkowy namiot na placu Grunwaldzkim służył w latach 90. jako targowisko).
Trendy w modernizacji
Oprócz nowych centrów w wyścigu o zainteresowanie klientów poprzez wprowadzanie stref o funkcjach innych niż handlowe startują również obiekty modernizowane. Jednym z siedmiu odnowionych w ostatnich dwóch latach przez Ceetrus Polska obiektów handlowych jest centrum Auchan Produkcyjna w Białymstoku. Obiekt zyskał nowe przestrzenie, w których klienci mogą odpocząć, posilić się, spędzić czas z najbliższymi, a nawet pracować.
— Klienci mogą spędzać czas w strefie z wygodnymi kanapami i stolikiem multimedialnym. Ci, którzy poszukują miejsca do pracy, mogą skorzystać z nowoczesnej strefy coworkingowej — mówi Agnieszka Kropiwiec z biura prasowego Ceetrus Polska.
Galerie eksportowe
— Polska ma się czym pochwalić na arenie międzynarodowej. Co roku na targi powierzchni handlowych MAPIC, odbywające się w listopadzie w Cannes, przybywa wielu polskich wystawców i duża liczba odwiedzających. W tym roku głównym tematem targów jest właśnie „live, play, shop”, czyli przeżywaj, baw się i rób zakupy — mówi Paulina Krasnopolska z polskiego biura MAPIC.
Podkreśla, że w Polsce cały czas powstają nowoczesne obiekty multifunkcyjne, mogące pochwalić się znakomitą architekturą, użytecznością i różnorodną ofertą. Najświeższe przykłady to Koneser, Elektrownia Powiśle, Browary Warszawskie, Monopolis, ArtN i zaprezentowany w marcu w Cannes projekt Towarowa 22.