Galerie handlowe konkurują z Disneylandami

opublikowano: 08-04-2019, 22:00

Kompleksowa oferta dla rodziny to kierunek rozwoju konceptów handlowych, w których klienci chcą spędzać czas nie tylko na zakupach

Poszerzanie oferty o część rozrywkowo-restauracyjną to dopiero początek zmian w branży — w kolejnych latach galerie handlowe będą stawiały na wyrafinowane pomysły, by przyciągnąć i zatrzymać klienta.

W Blue City przestrzeń wypełniona punktami rozrywkowymi i
gastronomicznymi zajmuje już 25 proc. galerii — mówią Amnon Shiboleth, prezes
Blue City, i Yoram Reshef, dyrektor generalny Blue City.
Zobacz więcej

PRZEBUDOWA:

W Blue City przestrzeń wypełniona punktami rozrywkowymi i gastronomicznymi zajmuje już 25 proc. galerii — mówią Amnon Shiboleth, prezes Blue City, i Yoram Reshef, dyrektor generalny Blue City. Fot. WM

— W USA i Wielkiej Brytanii internet zabija centra handlowe, zwłaszcza na peryferiach miast. Przykładem spektakularnej porażki w starciu z rynkiem e-commerce jest bankructwo sklepów sieci Sears. Trzeba szukać nowych pomysłów, by przetrwać i dalej się rozwijać. Amerykanie zaczęli więc stawiać jeszcze większe centra handlowe z ogromną częścią niecodziennych rozrywek — łodziami podwodnymi w sztucznych akwenach, zoo, stokami narciarskimi. Obiekty te zaczynają konkurować z Disneylandami. Czy się sprawdzą? Czas pokaże — mówi Amnon Shiboleth, prezes Blue City oraz założyciel i wspólnik kancelarii prawnej Shiboleth & Co. w Nowym Jorku.

Zaznacza, że nie należy się spodziewać aż tak silnego wpływu e-commerce na polskie obiekty handlowe. Niemniej jednak fala oryginalnych i nieoczywistych w tej branży inwestycji już ruszyła.

Ekstremalne doznania

Według danych Polskiej Rady Centrów Handlowych (PRCH) wskaźnik pustostanów oscyluje wokół 3,1 proc. mimo dużego nasycenia: na tysiąc mieszkańców przypada 316 m kw. powierzchni handlowej, czyli mniej więcej tyle, ile wynosi średnia unijna. Polacy lubią spędzać czas w galeriach, jednak w 2018 r. doszło do 4-procentowego spadku średniej odwiedzalności w porównaniu z 2017 r. To rezultat ograniczenia handlu w niedziele.

— Mimo przesunięcia części wizyt klientów na inne dni tygodnia, ten spadek był nieunikniony — wyjaśnia w raporcie Anna Zachara-Widła, przedstawicielka PRCH.

Eksperci wskazują, że pod względem podaży powierzchni rynek nieruchomości handlowych wszedł w fazę dojrzałości, a pod względem wskaźników efektywności sytuacja krajowego rynku retail jest mocna i stabilna. To oznacza dla właścicieli i zarządców obiektów handlowych dużo większą konkurencję przy zmieniających się potrzebach klienta. Oferta centrów będzie więc ewoluować, by kusić unikatowymi rozwiązaniami. Światowych inspiracji nie brakuje, np. w Madryt Xanadu w Hiszpanii znajdują się: kryty stok narciarski, tor gokartowy, park rozrywki i powierzchnia do minigolfa, a w Dubai Mall, największym dubajskim obiekcie handlowym — gigantyczne podwodne zoo, lodowisko i oryginalny szkielet dinozaura — diplodoka przywiezionego z amerykańskiego Wyoming.

Już na początku nowego millenium pojawiały się u nas galerie, których połowę zajmowała przestrzeń restauracyjno-rozrywkowa.

— I tą drogą należy podążać — wskazuje Amnon Shiboleth.

Jako przykład podaje Blue City, w którym przestrzeń wypełniona punktami rozrywkowymi i gastronomicznymi zajmuje dziś 25 proc., podczas gdy jeszcze pięć lat temu sięgała zaledwie 4 proc. Zdaniem prezesa Blue City dobrym przykładem dla warszawskich centrów handlowych mogą być rozwiązania stosowane w Las Vegas, gdzie przed wejściem do galerii odbywają się pokazy ogni sztucznych czy fontann.

65937540-8c2f-11e9-bc42-526af7764f64
Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.

— Za oknami sklepu spaceruje tygrys albinos. Gdzie indziej są baseny z delfinami. Wchodzimy więc w fantastyczny świat, i to często za darmo. Moim zdaniem w polskichcentrach handlowych tak niezwykłe pomysły zaczną się pojawiać w ciągu najbliższych pięciu lat. Dlaczego by nie sprowadzić Rogera Federera czy Christiano Ronaldo, by zagrali w Blue City? — pyta Amnon Shiboleth.

Dla małych i dużych

Już widać zmiany — gastronomia, rozrywka, rekreacja, kultura zaczynają zajmować coraz większą przestrzeń nawet kosztem dotychczasowych najemców. Na przykład w Centrum Krakowska 61 w Warszawie, skoncentrowanym na artykułach do wyposażenia wnętrz, pojawią się Park Trampolin Jump World i Centrum Wspinaczkowe Murall. Ściana wspinaczkowa znajduje się również w łódzkiej Manufakturze, gdzie powstało też Centrum Nauki Experymentarium. Warszawskie Blue City zainwestowało w przebudowę prawie 22 tys. m kw. powierzchni, by na trzech najwyższych poziomach skoncentrować ofertę rozrywkową i gastronomiczną.

— Dzięki temu udało się nam zostać największym rodzinnym i rozrywkowym centrum w Polsce — mówi Yoram Reshef, dyrektor generalny Blue City.

Aby zrealizować unikatowe pomysły rozrywki dla dzieci i dorosłych, zrezygnowano z konceptów niezapewniających dużych obrotów ani odwiedzalności — np. z gry w squasha. Pojawiła się za to sala zabaw dla dzieci Inca Play, w której każdego miesiąca jest organizowanych ponad 100 urodzin. Dorośli coraz śmielej korzystają Parku Rozrywki TEPfactor, labiryntu składającego się z wykutych w skale 25 pokoi.

— Kinomaniakom proponujemy pierwsze w Warszawie nowoczesne kino sieci Helios, liczące osiem sal zdolnych pomieścić ponad 860 widzów. Są tu trzy sale Dream wyposażone w eleganckie, skórzane fotele z elektryczną regulacją oparcia i podnóżka. Cieszą się ogromną popularnością. Na tym nie koniec: na amatorów sportu w Blue City czeka największy w Polsce klub fitness i siłownia FIT/One, gdzie można skakać na trampolinach, poćwiczyć na platformach wibracyjnych czy z workami bokserskimi, a po treningu zrelaksować się w strefie welness — wymienia Yoram Reshef.

Sprawdź program warsztatu "Real Estate Marketing", 16-17 maja 2019, Warszawa >>

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Kaczyńska

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu