Galerie ruszą bez przeszkód

opublikowano: 23-11-2020, 16:24

Po wiosennym lockdownie wiele sklepów w galeriach było przez pewien czas zamkniętych. Obecnie to się nie powtórzy.

Rząd odblokuje 28 listopada handel w galeriach. Będzie mógł się odbywać w najwyższym reżimie sanitarnym. Kiedy galerie ruszyły po wiosennym lockdownie, wiele sklepów jednak nie zaczęło działać.

– Wtedy sklepy dowiedziały się o tym właściwie z dnia na dzień, a ich właściciele mieli problemy ze skompletowaniem obsady. Była również grupa najemców, która nie chciała otwierać sklepów do czasu ustalenia nowych warunków wynajmu z zarządcami, starając się uzyskać zniżki i odroczenie płatności czynszów. W okresie od maja do sierpnia strony nie tylko wypracowały satysfakcjonujący kompromis, ale też starały się lepiej zrozumieć aktualne uwarunkowania biznesu. Ta praca dziś procentuje – dziś wszyscy są skupieni już tylko na tym, aby zorganizować działalność sklepów, by nie tracić przychodów i jak najlepiej obsłużyć klientów przygotowujących się do świąt – mówi Anna Szmeja, prezes Retail Institute.

Według najemców

Zdaniem Artura Kazienki, prezesa Kazar Group i członka zarządu skupiającego najemców Związku Polskich Pracodawców Handlu i Usług (ZPPHiU), ponowne uzgodnienie z właścicielami galerii rozliczeń opłat za czas, kiedy sieci handlowe nie mogły tam działać, również teraz będzie dużym wyzwaniem. Jednak obecnie najemcy chcą się skupić na wspólnych z wynajmującymi działaniach mających na celu zapewnienie najwyższego standardu bezpieczeństwa sanitarnego w centrach handlowych, aby zapobiec kolejnemu zamknięciu handlu niezależnie od poziomu zakażeń.

– Nie obawiamy się kumulacji klientów w okresie przedświątecznym. Z naszych badań wyłania się zupełnie inny obraz niż przed pandemią: odwiedzalność spadła do 50 proc., ale konwersja wzrosła. Klienci przychodzą rzadziej, są krócej, ale robią większe zakupy. W galeriach nie ma tłoku. Pod względem sanitarnym w galeriach jest dużo bezpieczniej niż w biurach – mówi Artur Kazienko.

Jako ilustrację podaje, że w liczącej 200 pracowników centrali jednej z firm odzieżowych testy wykazały, że 50 proc. osób przeszło zakażenie łącznie z przebiegiem bezobjawowym, natomiast u pracowników sieci na 400 osób było to zaledwie siedem przypadków.

Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

– Jako właściciele sieci handlowych mamy oczywiście inne wyzwania. Nie spodziewaliśmy się zamknięcia w listopadzie i braku przychodów. Zakontraktowaliśmy nowe kolekcje, musimy rozliczyć się z dostawcami i zapłacić pracownikom. Wyzwaniem będzie więc utrzymanie płynności finansowej – mówi Artur Kazienko.

Według wynajmujących

Z punktu widzenia właścicieli galerii największym wyzwaniem jest dotarcie do świadomości klientów, że zakupy w galeriach naprawdę są bezpieczne. Zwłaszcza że od września nastąpił gwałtowny przyrost liczby zakażeń i zgonów oraz panuje dużo obaw związanych z wychodzeniem z domu. Według Rafała Sonika, prezesa Gemini Holding i współtwórcy Grupy 305 zrzeszającej największe galerie, obecne odmrożenie centrów handlowych następuje przy zupełnie innych relacjach najemcy-wynajmujący niż na wiosnę.

– Wtedy mieliśmy jeszcze zbyt małą świadomość, jak bardzo jesteśmy od siebie zależni. Dziś mamy jeden cel: otworzyć nasze obiekty bezpiecznie dla klientów. Zakupy przed Bożym Narodzeniem zawsze były swego rodzaju radosnym świętem. Chcemy wspólnie z najemcami zrobić wszystko, żeby otwarte centra handlowe dały ludziom namiastkę normalności – mówi Rafał Sonik.

O przyjemności oczekiwania na święta zamierzają przypomnieć klientom m.in. właściciele i najemcy w Starym Browarze w Poznaniu, przygotowując gwiazdkowe prezentowniki i porady.

– Wspólnie z najemcami rozpoczynamy też nową kampanię informacyjną DDM [dystans-dezynfekcja-maseczki — red.] i zachęcamy do planowania zakupów w niestandardowych porach, aby uniknąć kumulacji odwiedzin – mówi Magdalena Kowalak, prezes spółki zarządzającej Starym Browarem.

Według Anny Szmei firmy działające w galeriach trawi jednak niepokój, czy rząd pozwoli im normalnie działać po Nowym Roku. Choć frekwencja w styczniu i lutym zawsze jest mniejsza, jest to ważny okres wyprzedaży i reorganizacji kolekcji.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane