Galerie ruszą bez przeszkód

opublikowano: 23-11-2020, 16:24

Po wiosennym lockdownie wiele sklepów w galeriach było przez pewien czas zamkniętych. Obecnie to się nie powtórzy.

Rząd odblokuje 28 listopada handel w galeriach. Będzie mógł się odbywać w najwyższym reżimie sanitarnym. Kiedy galerie ruszyły po wiosennym lockdownie, wiele sklepów jednak nie zaczęło działać.

– Wtedy sklepy dowiedziały się o tym właściwie z dnia na dzień, a ich właściciele mieli problemy ze skompletowaniem obsady. Była również grupa najemców, która nie chciała otwierać sklepów do czasu ustalenia nowych warunków wynajmu z zarządcami, starając się uzyskać zniżki i odroczenie płatności czynszów. W okresie od maja do sierpnia strony nie tylko wypracowały satysfakcjonujący kompromis, ale też starały się lepiej zrozumieć aktualne uwarunkowania biznesu. Ta praca dziś procentuje – dziś wszyscy są skupieni już tylko na tym, aby zorganizować działalność sklepów, by nie tracić przychodów i jak najlepiej obsłużyć klientów przygotowujących się do świąt – mówi Anna Szmeja, prezes Retail Institute.

Według najemców

Zdaniem Artura Kazienki, prezesa Kazar Group i członka zarządu skupiającego najemców Związku Polskich Pracodawców Handlu i Usług (ZPPHiU), ponowne uzgodnienie z właścicielami galerii rozliczeń opłat za czas, kiedy sieci handlowe nie mogły tam działać, również teraz będzie dużym wyzwaniem. Jednak obecnie najemcy chcą się skupić na wspólnych z wynajmującymi działaniach mających na celu zapewnienie najwyższego standardu bezpieczeństwa sanitarnego w centrach handlowych, aby zapobiec kolejnemu zamknięciu handlu niezależnie od poziomu zakażeń.

– Nie obawiamy się kumulacji klientów w okresie przedświątecznym. Z naszych badań wyłania się zupełnie inny obraz niż przed pandemią: odwiedzalność spadła do 50 proc., ale konwersja wzrosła. Klienci przychodzą rzadziej, są krócej, ale robią większe zakupy. W galeriach nie ma tłoku. Pod względem sanitarnym w galeriach jest dużo bezpieczniej niż w biurach – mówi Artur Kazienko.

Jako ilustrację podaje, że w liczącej 200 pracowników centrali jednej z firm odzieżowych testy wykazały, że 50 proc. osób przeszło zakażenie łącznie z przebiegiem bezobjawowym, natomiast u pracowników sieci na 400 osób było to zaledwie siedem przypadków.

– Jako właściciele sieci handlowych mamy oczywiście inne wyzwania. Nie spodziewaliśmy się zamknięcia w listopadzie i braku przychodów. Zakontraktowaliśmy nowe kolekcje, musimy rozliczyć się z dostawcami i zapłacić pracownikom. Wyzwaniem będzie więc utrzymanie płynności finansowej – mówi Artur Kazienko.

Według wynajmujących

Z punktu widzenia właścicieli galerii największym wyzwaniem jest dotarcie do świadomości klientów, że zakupy w galeriach naprawdę są bezpieczne. Zwłaszcza że od września nastąpił gwałtowny przyrost liczby zakażeń i zgonów oraz panuje dużo obaw związanych z wychodzeniem z domu. Według Rafała Sonika, prezesa Gemini Holding i współtwórcy Grupy 305 zrzeszającej największe galerie, obecne odmrożenie centrów handlowych następuje przy zupełnie innych relacjach najemcy-wynajmujący niż na wiosnę.

– Wtedy mieliśmy jeszcze zbyt małą świadomość, jak bardzo jesteśmy od siebie zależni. Dziś mamy jeden cel: otworzyć nasze obiekty bezpiecznie dla klientów. Zakupy przed Bożym Narodzeniem zawsze były swego rodzaju radosnym świętem. Chcemy wspólnie z najemcami zrobić wszystko, żeby otwarte centra handlowe dały ludziom namiastkę normalności – mówi Rafał Sonik.

O przyjemności oczekiwania na święta zamierzają przypomnieć klientom m.in. właściciele i najemcy w Starym Browarze w Poznaniu, przygotowując gwiazdkowe prezentowniki i porady.

– Wspólnie z najemcami rozpoczynamy też nową kampanię informacyjną DDM [dystans-dezynfekcja-maseczki — red.] i zachęcamy do planowania zakupów w niestandardowych porach, aby uniknąć kumulacji odwiedzin – mówi Magdalena Kowalak, prezes spółki zarządzającej Starym Browarem.

Według Anny Szmei firmy działające w galeriach trawi jednak niepokój, czy rząd pozwoli im normalnie działać po Nowym Roku. Choć frekwencja w styczniu i lutym zawsze jest mniejsza, jest to ważny okres wyprzedaży i reorganizacji kolekcji.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane