Gamrat poszukuje inwestora

Grzegorz Brycki
30-11-1998, 00:00

Gamrat poszukuje inwestora

Gamrat z Jasła, producent wyrobów z tworzyw sztucznych, nie może znaleźć inwestora, bo przeszkadzają przepisy.

Firma znajduje się na liście zakładów o specjalnym znaczeniu dla obronności państwa i jej prywatyzacja może się odbyć tylko w ramach rządowego programu restrukturyzacji przemysłu zbrojeniowego. Zakłady produkują elementy z PCW — wykładziny, systemy rynnowe, rury, kształtki oraz różnego rodzaju profile i okładziny ścian zewnętrznych, tzw. siding. Jednak jeden z wydziałów firmy — zakład produkcji specjalnej, zatrudniający obecnie około 100 osób — w razie potrzeby z łatwością może produkować także proch i paliwo rakietowe.

— Jako przedsiębiorstwo o szczególnym znaczeniu dla obronności państwa, musimy utrzymywać w pogotowiu część mocy produkcyjnych. Dotacje na ten cel z budżetu nie pokrywają jednak kosztów — mówi Ryszard Serwiński, członek zarządu Gamratu.

Firma, która jest obecnie jednoosobową spółką Skarbu Państwa, od 1990 r. nie otrzymała żadnego nietypowego państwowego zamówienia. Utrzymywanie gotowości produkcyjnej kosztowało ją w ciągu pięciu lat 16 mln złotych. Głównym powodem zmartwień zarządu nie są jednak nie wykorzystywane moce produkcyjne, lecz trudności ze znalezieniem inwestora.

— O przyszłości zakładu muszą wypowiedzieć się cztery resorty: obrony narodowej, gospodarki, skarbu państwa oraz spraw wewnętrznych i administracji, czyli w praktyce cały rząd. Czekamy na program restrukturyzacji przemysłu zbrojeniowego. Inwestorów, nawet pasywnych, odstrasza specjalny status zakładu — zaznacza Ryszard Serwiński.

Gamrat od kilku lat sprzedaje za 200 mln zł rocznie. Firma zatrudnia 1700 osób, o 800 mniej niż kilka lat temu. Jest największym w Polsce producentem rur wodociągowych, gazowych i kanalizacyjnych. Ich odbiorcą są głównie samorządy inwestujące w infrastrukturę. Według zarządu, zapotrzebowanie na rury spadło ostatnio z powodu obcięcia budżetowych dotacji na rozwój gmin.

W tym roku Gamrat rozpoczął intensywną kampanię reklamującą inny asortyment swoich wyrobów — wykładziny z PCW, w których ma 25-proc. udział w rynku. Zarząd nie chce jednak ujawnić, ile wydał na promocję.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Grzegorz Brycki

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Gospodarka / Gamrat poszukuje inwestora