Gazoport - wygrała ekonomia

Bogdan Tychowski
21-12-2006, 00:00

PGNiG podjęło ostateczną decyzję o lokalizacji gazoportu w Świnoujściu. To wielka szansa dla Pomorza Zachodniego.

Inwestor terminalu — PGNiG — wskazał pięć argumentów za Świnoujściem. Są nimi: możliwość szybszego uzyskania terenów pod inwestycję, dobry dostęp do infrastruktury technicznej, krótsza droga transportu gazu, większe zapotrzebowanie na ten surowiec w regionie Pomorza Zachodniego i zapewnienie dalszego rozwoju infrastruktury hydrotechnicznej portu. PGNiG podjęło decyzję w piątek, podkreślając, że na korzyść Świnoujścia przemawiało właśnie bliskie położenie Zakładów Chemicznych Police i Elektrowni Dolna Odra, które będą w stanie wykorzystać 30 proc. gazu, przeładowywanego w gazoporcie. Koszt inwestycji szacowany jest na 400 mln EUR, czyli ponad półtora miliarda złotych.

Świnoujski terminal ruszy w 2011 r. Tadeusz Zwierzyński, wiceprezes PGNiG, zapowiada, że do 2008 r. podpisze umowy na dostawy gazu. W 2011 r. do Polski ma trafiać drogą morską 2,5 mld m sześc. tego surowca, a w 2016 r. może to być 5 mld m sześc. LPG, czyli około 20 proc. rocznego zużycia w Polsce.

Janusz Żmurkiewicz, prezydent Świnoujścia, był pewny, że jeżeli o lokalizacji inwestycji nie będą decydowali politycy, ale fachowcy, to oferta Świnoujścia zwycięży. I tak się stało, choć politycy z Gdańska nie mogą się pogodzić z tą sytuacją i zaczynają podważać decyzję PGNiG.

— Po piątkowej debacie PGNiG z niepokojem obserwujemy zmasowany atak gdańskich polityków, którzy uważają decyzję za błędną i będą robić wszystko, aby gazowa spółka ją zmieniła. Ja wierzę jednak, że m.in. dzięki tej inwestycji Świnoujście stanie się największym portem na Bałtyku — mówi Janusz Żmurkiewicz, prezydent Świnoujścia.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Bogdan Tychowski

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Gazoport - wygrała ekonomia