- Spółka GAiT chce kupić tramwaje niezawodne technicznie, które będą gwarantowały bezpieczeństwo pasażerów, prowadzącego pojazd oraz innych użytkowników drogi. Zależy nam na niskim wskaźniku awaryjności, niezawodności eksploatacyjnej, a także na aspektach ochrony środowiska, dlatego zwracamy też uwagę na normy hałasu czy drgań - poinformował w tym tygodniu Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska.

Przetarg ma zostać ogłoszony w poniedziałek, 6 lutego. Podpisanie umowy z wykonawcą w marcu-kwietniu tego roku. Nowe pojazdy mają być gotowe w 2018 roku.
Nowe tramwaje mają być wyposażone w defibrylatory AED (umieszczone w kabinie motorniczego), a także w systemy antykolizyjny ostrzegające motorniczego przed groźbą zderzenia z przeszkodami znajdującymi się na torach, klimatyzację i monitoring wewnętrzny oraz system informacji pasażerskiej. Miasto szuka wagonów wieloczłonowych, dwukierunkowych i całkowicie niskopodłogowych, wyposażonych w odkładane ręcznie platformy dla niepełnosprawnych i z wydzieloną powierzchnią przeznaczona dla wózków inwalidzkich i wózków dziecięcych.
W trosce o potrzeby osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz osób niewidomych i niedowidzących - wszystkie kolumny i poręcze mają być w kolorze żółtym, a przyciski w tramwaju opisane w alfabecie Braille`a.
Wymogi magistratu są bardzo szczegółowe - np. "wandaloodporne siedzenia". Warunki przetargowe na zakup nowych tramwajów były konsultowane z motorniczymi, stąd w kabinach pojawią się m.in. wygodniejsze fotele dla kierujących pojazdami, miejsce na rzeczy osobiste motorniczego, chłodziarka na napoje, uchwyt na kubek, gniazdo USB do ładowania urządzeń mobilnych, radioodbiornik, czujnik dymu papierosowego, a także nowy bardziej ergonomiczny pulpit.
- Podobnie, jak w nowe Mercedesy Citaro, także i tramwaje zostaną wyposażone w podwójne porty USB, umożliwiające ładowanie baterii telefonów, tabletów i innych urządzeń mobilnych. Dodatkowo w tramwajach będzie wyznaczone co najmniej jedno stanowisko do przewozu roweru z mocowaniem, które pozwoli na sztywne zawieszenie jednośladu w pionie - mówi Maciej Lisicki prezes spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje.