Gdański WOC będzie powiększony

Arkadiusz Braumberger
opublikowano: 02-06-1999, 00:00

Gdański WOC będzie powiększony

Zarządca gdańskiego Wolnego Obszaru Celnego, Morski Port w Gdańsku, chce go powiększyć i zainwestować w infrastrukturę magazynową i przeładunkową. Gdyby nie ograniczenia ze strony resortu finansów przy eksporcie towarów z terenów wolnych obszarów celnych, to ich obroty mogłyby wzrosnąć nawet o 50 proc.

Wolny Obszar Celny powstał w październiku 1996 r. na bazie mniej atrakcyjnych terenów (33,5 ha) gdańskiego portu. Obecnie, po kilkunastu miesiącach stagnacji, WOC należy do najdynamiczniej rozwijających się tego typu instytucji w kraju.

Pierwsza młodość

W stosunku do roku ubiegłego obrót towarowy na terenie obszaru zwiększył się o 30 proc. Powierzchnia przeznaczona do składowania towarów wykorzystywana jest blisko w 100 proc.

— Po kilku miesiącach działalności nic nie wskazywało na to, że zainteresowanie WOC-em będzie tak duże. Ale w związku z dynamicznym rozwojem WOC zarząd portu zastanawia się nad zwiększeniem jego powierzchni — mówi Jarosław Dutkowski, rzecznik prasowy zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Obawy MF

Zarząd portu i dyrekcja gdańskiego WOC mają świadomość, że możliwości WOC-ów mogłyby być wykorzystane pełniej, gdyby eksporterzy mieli takie same przywileje jak importerzy.

— Od kilkunastu miesięcy staramy zwrócić uwagę Ministerstwa Finansów na to, że logicznym rozwiązaniem jest zawieszenie podatku VAT i należności celnych przed wprowadzeniem towaru do WOC-u. Obecnie dochodzi do jego zwrotu przy wyprowadzeniu towaru poza polski obszar celny — tłumaczy Czesław Nowak, szef gdańskiego WOC-u.

Szefowie WOC-u tłumaczą, że ten „drobny szczegół” odstrasza eksporterów, klientów WOC-u.

— W tej sytuacji bardziej opłaci się przewieźć towar do portu w Hamburgu i odzyskać VAT na granicy. Najlepszym przykładem jest decyzja koreańskiego Daewoo, który na początku zgłosił się do nas, jednak gdy się okazało, że w WOC-u nie ma możliwości zwolnienia z należności celnych i podatkowych przy eksporcie samochodów, odszedł do portu w Hamburgu — mówi Jarosław Dutkiewicz.

Resort finansów opiera się postulatom zmian w kodeksie celnym, tłumacząc, że taka procedura nie daje wcale gwarancji, iż towar wprowadzony do WOC-u nie wróci na polski obszar celny.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Arkadiusz Braumberger

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Gdański WOC będzie powiększony