Inteligentne Systemy Transportowe (ITS) funkcjonują już w wielu miastach Polski, ale tak dużego systemu z takim budżetem do tej pory w Polsce nie było. W drugiej połowie października Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) planuje ogłosić przetarg na Krajowy System Zarządzania Ruchem (KSZR) na sieci Ten-T. Na rynku IT pojawisię zamówienie o kolosalnej wartości.

— Uzyskaliśmy w 2017 r. dofinansowanie unijne wysokości 123 mln EUR, a łączny budżet KSZR oscyluje w kwocie 700 mln zł. Jednak niewykluczone, że budżet będzie zwiększany w zależności od zakresu przewidzianych prac — mówi Jan Krynicki, rzecznik GDDKiA.
KSZR będzie realizowany w oparciu o modułową architekturę Frame, dającą możliwość multiplikowania i zmniejszania zadań i usług ITS w zależności od pojawiających bieżących potrzeb.
Architektura Frame to zbiór wymagań oraz funkcjonalności, na podstawie których można projektować współpracujące ze sobą systemy i usługi ITS. Systemy oparte na niej mogą komunikować się ze sobą na poziomie miejskim, regionalnym, krajowym, a także międzynarodowym. Wykorzystanie architektury Frame sprzyja otwartemu rynkowi, ponieważ nie narzuca ona stosowania technologii i rozwiązań konkretnych producentów.
W październiku ruszy przetarg na serce systemu. Zamówienie będzie obejmowało m.in. zaprojektowanie, dostawę, wdrożenie i uruchomienie elementów infrastruktury informatycznej pozwalających na zarządzanie usługami ITS w skali całego kraju, w tym wyposażenie rejonów i obwodów drogowych w dostęp do oprogramowania.
Wybrany wykonawca będzie musiał też utworzyć Krajowe Centrum Zarządzania Ruchem w Warszawie (KCZR) oraz zapasowe centrum danych w Strykowie, wyposażyć pozostałe regionalne CZR w rozwiązania informatyczne modułów centralnych i zintegrować je z KCZR. W październikowym przetargu kryteriami oceny ofert będą: nieinwazyjne rozwiązanie techniczne (waga 15), termin realizacji (20), kompetencje z obszaru ITS (15) i cena (50). Chwilę później mają ruszyć przetargi na systemy regionalne.
— Planujemy zakończenie uzgodnień zewnętrznych, chociażby z takimi instytucjami jak z Centrum Unijnych Projektów Transportowych czy Prokuratorią Generalną, a następnie ogłoszenie postępowań na przełomie października i listopada — mówi Jan Krynicki.
Przetargi mają być prowadzone według procedury nieograniczonej. GDDKiA spodziewa się że oferty zostaną złożone jeszcze przed końcem roku.