Gdynia ma list intencyjny z Greenway Infrastructure ws. elektromobilności

PAP
aktualizacja: 15-12-2017, 14:16

Ok. 200 stacji ładowania aut elektrycznych do 2020 r. w miastach i przy głównych trasach w Polsce ma zbudować Greenway Infrastructure Poland dzięki dofinansowaniu z UE. W piątek władze Gdyni i spółki podpisały w piątek list intencyjny o współpracy.

Na konferencji prasowej w piątek w Gdyni przedstawiciele miasta oraz spółki Greenway Infrastructure Poland poinformowali o rozpoczęciu realizacji kolejnego projektu dotyczącego elektromobilności. Celem projektu jest rozbudowa sieci ładowania aut elektrycznych w miastach i na głównych trasach krajowych. Łączny budżet projektu wynosi 31 mln zł, z czego 85 proc. stanowi unijna dotacja w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility).

Prezes Greenway Infrastructure Poland Rafał Czyżewski poinformował, że w ramach projektu NCE-AdvancedEvNet, spółka zainstaluje 60 stacji szybkiego ładowania o mocy 50 kW i 10 pierwszych w Polsce ultraszybkich stacji ładowania (o mocy do 350 kW). Ma też powstać 50 ładowarek półszybkich (do mocy 22 kW) na terenie węzłów przesiadkowych w wybranych polskich miastach oraz 10 magazynów energii przy stacjach ładowania.

Projekt ma być zrealizowany do połowy 2020 roku. W Gdyni dzięki współpracy Greenway Infrastructure Poland, w ramach unijnego projektu, ma zbudować sześć punktów półszybkiego ładowania, m.in. na terenie Pomorskiego Parku Naukowo -Technologicznego. Spółka zamierza również zainstalować szybką ładowarkę o mocy do 50 kW przy jednym z centrów handlowych w Gdyni.

Czyżewski mówił, że „kiedy spółka otrzymała w tym roku dofinansowanie unijne na rozwój sieci ładowania samochodów elektrycznych w Polsce, było jasne, że wystartuje z Gdyni”. W Gdyni jest siedziba naszej spółki.

Wiceprezydent Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała i prezes spółki podpisali w piątek list intencyjny o współpracy w obszarze elektromobilności. Gruszecka-Spychała podkreśliła, że „projekt dobrze wpisuje się w realizowaną przez Gdynię strategię”. „Bardzo ważne są dla nas obszary działań takie jak mobilność i transport, ograniczenie emisji zanieczyszczeń wody oraz powietrza czy dążenie do obniżenia poziomu hałasu w mieście” – tłumaczyła.

Poinformowała, że miasto w ramach strategii elektromobilności planuje zainstalować łącznie 100 ogólnodostępnych punktów ładowania.

Przedstawiciele miasta podkreślają, że od wielu lat w Gdyni prowadzone są działania na rzecz ekologicznego transportu. W mieście np. eksploatowane są ekologiczne trolejbusy m.in. odzyskujące energię podczas hamowania czy autobusy zasilane gazem ziemnym. Miasto przygotowuje się do zakupu w najbliższym czasie kolejnych pojazdów przyjaznych środowisku, w tym poszerzenia taboru trolejbusów wyposażonych w baterie litowo-jonowe umożliwiające poruszanie się poza trakcją.

Z inicjatywy Gdyni, w tym roku w aglomeracji trójmiejskiej rozpoczęto wdrażanie usługi wynajmu aut na czas (car-sharing), w ramach której docelowo będą wykorzystywane samochody o napędzie elektrycznym. W najbliższych latach w Gdyni planowana jest budowa dwóch zintegrowanych węzłów przesiadkowych.

Spółka poinformowała, że wg. strategii rozwoju elektromobilności w Polsce, w 2020 r. ma być łącznie w kraju 320 ładowarek szybkich i 6,5 tys. ładowarek wolnych. Zakłada się, ze w 2025 r. w kraju będzie 1 mln pojazdów elektrycznych, obecnie jest poniżej 2 tys.

Czyżewski podał, że w 2017 r. spółka ma 700 zarejestrowanych klientów i zanotowała ponad 8 tys. sesji ładowania.

Greenway Infrastructure Poland z siedzibą w Gdyni jest częścią międzynarodowej grupy Voltia, działającej w obszarze elektromobilności. Rok temu spółka rozpoczęła realizację pierwszego projektu budowy sieci ładowarek w kraju (o nazwie NCE-FastEvNet), także współfinansowanego przez UE. Zakłada on budowę ok. 70 stacji. Spółka podała, że obecnie funkcjonuje już ponad 20 z nich zlokalizowanych m.in. w Rzeszowie, Krakowie, Katowicach, Wrocławiu, Warszawie i Gdańsku.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Motoryzacja / Gdynia ma list intencyjny z Greenway Infrastructure ws. elektromobilności