Gdzie szkolić pracowników

  • Dorota Czerwińska
opublikowano: 30-08-2015, 22:00

Wybór usługodawcy to jedna z najtrudniejszych decyzji przy realizacji szkoleń

W Polsce działa ponad 17 tys. firm szkoleniowych. Jak wybrać dostawcę efektywnych i skutecznych szkoleń? Gdzie i jak szukać podpowiedzi, z którą firmą szkoleniową warto współpracować, a z którą nie?

Dobrze jest, gdy firma szkoleniowa potrafi najpierw wysłuchać i zrozumieć, jakie są nasze potrzeby, a następnie przygotować program szkolenia, który będzie odpowiedzią na największe zdiagnozowane wyzwania. Niestety, nie każdy dostawca umie i jest gotowy dostosować się do zindywidualizowanych potrzeb klienta — mówi Katarzyna Dębińska, HR manager Henkel Polska.
Zobacz więcej

OFERTA POD FIRMĘ:

Dobrze jest, gdy firma szkoleniowa potrafi najpierw wysłuchać i zrozumieć, jakie są nasze potrzeby, a następnie przygotować program szkolenia, który będzie odpowiedzią na największe zdiagnozowane wyzwania. Niestety, nie każdy dostawca umie i jest gotowy dostosować się do zindywidualizowanych potrzeb klienta — mówi Katarzyna Dębińska, HR manager Henkel Polska. ARC

Co mówią rankingi

W przypadku rynku szkoleń jeden z rankingów przygotowuje Book of Lists, a podstawowym kryterium jest tu przychód, choć specjalizacja merytoryczna firmy szkoleniowej też jest wskazywana. Udział w nim jest dobrowolny. Niestety w tym roku informacją o przychodach podzieliło się jedynie 30 firm szkoleniowych. Z kolei w rankingu Home&Market jednym z wiodących kryteriów jest liczba klientów, w efekcie firma realizująca szkolenia dla 30 jednoosobowych działalności gospodarczych znajduje się w rankingu wyżej od firmy pracującej dla 20 wielkich grup kapitałowych, w których szkoli po kilkaset lub kilka tysięcy pracowników.

— Z rankingami firm szkoleniowych jest pewien kłopot. Branża bowiem obejmuje zarówno szkolenia BHP, szkoły języków obcych, naukę jazdy, szkolenia biznesowe i zaawansowany rozwój osobisty, w rankingu firm szkoleniowych wszystkie podmioty, które prowadzą działalność szkoleniową znajdują się „w jednym worku” — mówi Aleksander Drzewiecki, prezes firmy szkoleniowej House of Skills.

Jego zdaniem, rankingi firm szkoleniowych byłyby bardziej wiarygodne, gdyby były tworzone na podstawie kompilacji źródeł, m.in. danych zbieranych z obowiązkowych rejestrów, sądów, a także ankiet skierowanych do ich szefów. Takie ankiety powinny zawierać pytania związane ze specjalizacjami, ofertą merytoryczną, liczbą personelu, posiadanym know-how, liczbą klientów szkoleń zamkniętych i otwartych. Przy opracowaniu rankingu przydałaby się także ankieta skierowana do klientów zawierająca pytania dotyczące preferowanych dostawców różnych rodzajów usług. Na razie jednak takiego rankingu na rynku brak.

Duża konkurencja

Zapytani o wybór firm szkoleniowych HR-owcy twierdzą, że najlepsze są rekomendacje z rynku. — Pracujemy z dostawcami, którzy są w stanie zaoferować najnowsze rozwiązania i metody w zakresie szkoleń, np. szkolenia on-line. Sprawdzamy także, dla kogo firma pracowała i czy odbiorca usługi był z niej zadowolony — wyjaśnia Katarzyna Dębińska, HR manager Henkel Polska. Jej zdaniem, większość firm chwali się szeroką ofertą, ale merytorycznie zwykle bardzo podobną. Przyznaje, że prezentacje ofertowe dostawców szkoleń niosą obietnicę dobrej jakości dostarczanych usług, jednak w pełni jakość szkoleń można zweryfikować dopiero w praktyce, czyli w momencie kiedy szkolenie się odbywa.

— Dobrze, gdy firma szkoleniowa potrafi najpierw wysłuchać i zrozumieć, jakie są nasze potrzeby, a następnie przygotować program szkolenia, który będzie odpowiedzią na największe zdiagnozowane wyzwania, dotyczące firmy i jej otoczenia rynkowego. Niestety, nie każdy dostawca umie i jest gotowy w pełni dostosować się do zindywidualizowanych potrzeb klienta. Firmy szkoleniowe z reguły proponują swój standard, do którego chcą przekonać kontrahenta — mówi Katarzyna Dębińska.

Rozwiązanie z półki

Również Kinga Przepiórka, manager HR w Cognifide Polska, twierdzi, że wiele firm szkoleniowych — choć deklaruje gotowość dopasowania szkolenia do potrzeb klienta w praktyce skupia się na sprzedaży gotowego rozwiązania z półki.

— Nasze podejście skupia się na współpracy z konkretnymi trenerami, a nie firmami szkoleniowymi. Przy wyborze osoby współpracującej kierujemy się tą samą zasadą, jaka przyświeca nam podczas rekrutacji do Cognifide — szukamy ludzi z pasją. Ważny jest dla nas odbiór trenera przez potencjalnych uczestników, dlatego przygotowujemy krótkie warsztaty zapoznawczei na podstawie zebranych potem opinii, podejmujemy decyzję o współpracy. Podsumowując: pasja i chemia, to podstawa — mówi Kinga Przepiórka.

Katarzyna Dębińska zauważa, że na rynku są firmy szkoleniowe wyspecjalizowane w wąskim zakresie tematycznym, np. w sprzedaży czy marketingu. Często są one reprezentowane przez byłych menedżerów dużych międzynarodowych firm, którzy uczą tego, czego sami nauczyli się przez lata. Jednak ich oferta jest z reguły atrakcyjna przez pierwsze lata obecności na rynku.

— W dłuższym okresie jakość szkolenia, przygotowanego przez wąsko wyspecjalizowane firmy, może się jednak zdewaluować z tej przyczyny, że osoba szkoląca nie ma już aktualnej wiedzy o zmieniającym się rynku — przestrzega HR manager Henkel Polska.

Za unijne inaczej

Niedługo przybędzie na rynku jeszcze jedno narzędzie oceny firm szkoleniowych. Z nowym rozdaniem unijnych funduszy na szkolenia wiąże się powstanie Rejestru Usług Rozwojowych (RUR), czyli bazy firm szkoleniowych i instytucji edukacyjnych, w której zaistnienie będzie wiązało się ze spełnieniem określonych warunków. Znajdą się tam informacje o usługodawcy, jego ofercie i cenie szkolenia, a ci co skorzystają z usługi, będą zobowiązani do jej oceny. W ten sposób system będzie gromadził opinie o firmach szkoleniowych i sterował wyborami pracodawców. Będzie trochę przypominał system ocen w rezerwacji hoteli, gdzie promowane są te z najwyższymi ocenami. Zanim jednak RUR zapełni się opiniami, minie trochę czasu. Firmy szkoleniowe i instytucje edukacyjne będą mogły rejestrować się prawdopodobnie we wrześniu. Pieniądze na szkolenia będą zaś uruchamiane na przełomie roku.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Czerwińska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu