GLIWICE LOGISTYCZNYM HUBEM

opublikowano: 2013-03-21 15:46

Perspektywy rozwoju rynku logistyki i powierzchni magazynowych na Górnym Śląsku były tematem ogólnopolskiej konferencji „Inwestycje. Logistyka. Przyszłość” zorganizowanej 20 marca w Gliwicach w ramach spotkań Prospects in Poland. W dyskusji głos zabierali samorządowcy, parlamentarzyści oraz przedstawiciele najważniejszych i największych firmy z Polski i z zagranicy, reprezentujący branże logistyczną i automotive.

 

 

Była to druga już konferencja z inwestycyjno-logistycznego cyklu, zainicjowana przez samorząd Gliwic. W ubiegłorocznej uczestniczyło ponad 100 osób. Przesłaniem tegorocznego spotkania było hasło: „Gliwice logistycznym hubem na Śląsku”, nawiązujące do aspiracji bycia regionalnym liderem rynku logistyki i powierzchni magazynowych.

Dobre połączenia drogowe i bliskość zagranicznych rynków dają Gliwicom i regionowi mocną pozycję na mapie Polski oraz Europy – przekonywał w trakcie inauguracji konferencji Adam Neumann, zastępca prezydenta Gliwic. – Gliwice, usytuowane na skrzyżowaniu transeuropejskich korytarzy transportowych (autostrad A1 i A4), dobrze skomunikowane z czterema międzynarodowymi portami lotniczymi (w Pyrzowicach, Balicach, Wrocławiu i czeskiej Ostrawie), mające największy w Polsce port śródlądowy i jeden z największych w kraju węzłów kolejowych, cieszą się na tle regionu szczególnym powodzeniem. Trudno o lepszą lokalizację, dlatego miasto oraz znajdująca się tu gliwicka podstrefa Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej mogą pochwalić się obecnością i zainteresowaniem wielu zagranicznych inwestorów. Sprzyja temu dobra kondycja ekonomiczno-finansowa miasta, potwierdzona na początku lutego przez światową agencję Fitch Ratings. Choć w kraju nadal odczuwalne są skutki recesji, Gliwice utrzymały noty ratingowe na dotychczasowym, wysokim poziomie (międzynarodowe ratingi długoterminowe dla zadłużenia w walucie zagranicznej oraz krajowej na poziomie „BBB+” oraz długoterminowy rating krajowy na poziomie „A+(pol)”) – mówił A. Neumann podczas panelu „Gliwice: logistyczny hub”.

W trakcie spotkania omówione zostały również najpilniejsze projekty rozwoju sieci transportu kolejowego i drogowego, niezbędne dla wzmocnienia logistycznej konkurencyjności regionu. Przedstawił je szczegółowo były minister transportu, poseł ziemi gliwickiej Jerzy Polaczek. Wspomniał m.in. o wyzwaniach i zagrożeniach towarzyszących budowie na Śląsku dróg ekspresowych, Drogowej Trasy Średnicowej czy autostrady A1, a także o planach rozbudowy i modernizacji Gliwickiego Węzła Kolejowego (lata 2014 – 2020) czy Centralnej Magistrali Kolejowej.

„Śląska gwiazda najjaśniejsza? Tak!” – przekonywał Wojciech Zoń, konsultant Jones Lang LaSalle, podczas prezentacji raportu z rynku logistyki i magazynów AD 2012. Argumentował: W chwili obecnej Górny Śląsk ma najniższy w kraju współczynnik niewynajętej powierzchni magazynowej (na poziomie 5% względem 10,1% średniej krajowej, 14,1% dla okolic Warszawy, 16,8% dla Warszawy miasta czy 21,5% dla Szczecina). Dostępne magazyny funkcjonują głównie w rejonie gliwickim (przy węźle autostradowym Gliwice – Sośnica i na terenie KSSE) oraz we wschodnich rejonach Górnego Śląska. Obserwujemy niezmiennie duże zainteresowanie nimi ze strony operatorów logistycznych ze względu na lokalizację obiektów, ich standard oraz wysokość czynszów. Popyt jest na tyle wysoki, że za mniej więcej pół roku do 8 miesięcy zabraknie dostępnej powierzchni! Czy w takiej sytuacji deweloperzy zdecydują się wystartować z większym projektem spekulacyjnym? To pytanie otwarte, warte poddania dyskusji podczas kolejnej konferencji w Gliwicach – stwierdził analityk.

W kolejnej części konferencji, moderowanej przez ekonomistę Marka Zubera, podsumowana została m.in. dotychczasowa, niemal dwuletnia działalność Śląskiego Klastra Logistycznego, w którego skład wchodzą firmy deweloperskie, operatorzy logistyczni, doradcy, szkoły i uczelnie z regionu oraz instytucje wspierające biznes. – Klaster ma za zadanie m.in. promocję lokalizacji i budowę wspólnej kompleksowej oferty logistycznej. Na razie to wciąż zadanie na przyszłość – opowiadał Józef Gumienny, dyrektor Agencji Rozwoju Lokalnego w Gliwicach, która pełni funkcję koordynatora całego przedsięwzięcia, dodając: – Zmierzamy w kierunku wzorcowego klastra flamandzkiego. Patrzymy na południe. Bardzo istotne jest dla nas otwarcie na Czechy i Słowację, w perspektywie również na Węgry. Wspólnie z partnerami chcemy stworzyć hub oparty na dwóch międzynarodowych lotniskach: w Pyrzowicach i Ostrawie. Chcielibyśmy też wykorzystać możliwości szerokiego toru. W tej chwili skupiamy się głównie m.in. na kształceniu kadr pod konkretne działania klastra, począwszy od edukacji na poziomie szkół zawodowych i techników – podkreślał.

W dalszej części spotkania uczestnicy dyskutowali o wyzwaniach branży automotive w Europie i na Górnym Śląsku, analizowali procesy zamykania fabryk, konsolidowania i przenoszenia produkcji, omawiali skutki pojawiania się dużych centrów dystrybucyjnych w następstwie konsolidacji centrów magazynowych, zastanawiali się również, jak wzmocnić pozycję regionu przy konkurencji ze strony silnych Czech. Zapoznali się ponadto z najnowszymi rozwiązaniami informatycznymi dla branży logistycznej.

Konferencję zwieńczyła gala VIP, podczas której zaprezentowano najnowszy produkt gliwickiej fabryki GM – Opla Cascadę.