Gliwice: SCETL za 2 mld zł

Arkadiusz Braumberger
opublikowano: 12-05-1999, 00:00

Gliwice: SCETL za 2 mld zł

Około 2 mld zł pochłonie budowa Śląskiego Centrum Logistyki Transportu Towarowego (SCELT), zaplanowanego przez Urząd Miasta i Gminy w Gliwicach. Ważnym jego elementem będzie Wolny Obszar Celny w Gliwicach.

SCELT ma być instytucją odpowiedzialną za rozwój i racjonalne zagospodarowanie infrastruktury transportowej na Górnym Śląsku. Dla firm zainteresowanych jego usługami oznacza to możliwość skorzystania z fachowej pomocy przy wyborze środków transportu bądź połączeń (kolejowych, drogowych, rzecznych i niewykluczone, że lotniczych).

— Zależy nam na pełnym wykorzystaniu możliwości komunikacyjnych Gliwic. Chcemy pokusić się o stworzenie zintegrowanego systemu, który usprawni transport w naszym regionie — mówi Lucjan Kępka, prezes SCELT.

Chętnych nie brakuje

Inicjatorem przedsięwzięcia jest Urząd Miasta i Gminy w Gliwicach. Udziałami zainteresowane są PKP, Śląski Wolny Obszar Celny — spółka działająca na terenie WOC-u oraz WOC w Gliwicach.

— Zainteresowanie projektem odpowiada naszym oczekiwaniom. Zgłaszają się do nas także firmy, które nie mają nic wspólnego ze spedycją czy transportem, np. firmy z branży handlowej czy budowlanej. Szacujemy, że inwestycje osiągną pułap 500 mln USD (prawie 2 mld zł). Pod koniec roku powinniśmy zadebiutować jako SCELT — zapewnia Lucjan Kępka.

Węzeł w środku Europy

W Gliwicach ma powstać kompleks, w którym znajdzie się duże centrum informatyczne wraz z zapleczem socjalnym i infrastrukturą: parkingami dla TIR-ów, halami magazynowymi i placami składowymi.

Dzięki utworzeniu centrum logistycznego, zwiększą się szanse rozwoju Wolnego Obszaru Celnego Gliwice. WOC powstał na bazie portu śródlądowego, na planowanym przecięciu tras autostrad północ-południe i wschód-zachód. Dysponuje zapleczem kolejowym — stacją Gliwice Port. Jego infrastruktura obejmuje też bazę przeładunkową, magazynową, celną i miejsca postojowe dla TIR-ów. Planowana trasa A-1 zapewniłaby połączenie z lotniskiem w Pyrzowicach.

— Możliwe, że uda się nam stworzyć pomost do współpracy z centrami logistycznymi na Zachodzie. Niewykluczone, że w Ostrawie bądź Pradze też powstanie podobne centrum — tłumaczy szef SCELT-u.

— Usytuowanie SCELT-u w WOC jest też korzystne z powodu ulg celno-podatkowych oraz udogodnień prawnych, przysługujących podmiotom działającym na jego terenie — wyjaśnia Zbigniew Woźny, szef marketingu spółki ŚWOC, związanej z WOC w Gliwicach.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Arkadiusz Braumberger

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Gliwice: SCETL za 2 mld zł