Głos zapisany jako plik

Jakub Kram
opublikowano: 2005-02-28 00:00

Dla użytkowników telefonia IP jest idealnym rozwiązaniem na obniżenie kosztów związanych z instalacją i eksploatacją systemu. Technologia ta może być realizowana z wykorzystaniem istniejącej infrastruktury teleinformatycznej, co pozwala ograniczyć koszty związane z instalacją okablowania telekomunikacyjnego.

Jedną z zalet telefonii IP jest uniwersalność. Po pierwsze sam telefon może być urządzeniem rzeczywistym — terminalem uniwersalnym realizującym określony przez dostawcę i operatora oraz dostawców kontentu zakres usług. Może być również komputerem z odpowiednim oprogramowaniem, emulującym telefon, z możliwością realizowania nie tylko rozmów, ale również wideokonferencji i innych. Dla użytkowników telefonia IP jest idealnym rozwiązaniem dla obniżenia kosztów związanych z instalacją i eksploatacją systemu. Technologia ta może być realizowana z wykorzystaniem istniejącej infrastruktury teleinformatycznej, co pozwala ograniczyć koszty związane z instalacją okablowania telekomunikacyjnego. Do sieci komputerowej mogą być podłączone telefony IP i komputery lub tylko te ostatnie. Technologia ta ma jeszcze kilka dodatkowych zalet. Jedną z nich są z reguły niższe koszty rozmów, nie mówiąc o tym, że koszty połączeń w obrębie firmy i między oddziałami mogą być o wiele niższe lub zerowe.

Zalety technologii

Pełna integracja rozwiązań informatycznych z telefonią pozwala na stosowanie zaawansowanych rozwiązań i aplikacji. Dobrym przykładem są tu technologie oparte właśnie na protokóle IP w systemach contact center. Konsultant na ekranie komputera może nie tylko przyjmować rozmowę klienta, ale również otrzymać informacje na temat płatności, usług, które zamawia, dokonać zmian w systemie czy śledzić historię połączeń. Tak skomplikowane narzędzie pozwala również wykonać analizy pod kątem potrzeb klientów, co pozwala lepiej dostosować ofertę do wymagań rynku.

Inna zaleta telefonii IP to tzw. wędrujący profil. Pracownik może w dowolnym miejscu w firmie zalogować się do terminalu, którym może być zaawansowany telefon lub komputer z odpowiednim oprogramowaniem. Urządzenie pobierze z systemu odpowiednie ustawienia użytkownika i udostępni wszystkie usługi, z których na co dzień korzysta. Tak jest w przypadku firmy Cisco, która testuje własne produkty wewnątrz korporacji we wszystkich oddziałach na świecie. Pracownik firmy nie musi zabierać ze sobą telefonu, gdziekolwiek się znajdzie, system będzie wiedział z jakich usług korzysta i udostępni mu je.

Mobilny IP

Bardzo dobrym rozwiązaniem jest również telefonia bezprzewodowa wykorzystująca technologię Mobile IP. Telefony bezprzewodowe mogą być używane wszędzie tam, gdzie dostępna jest sieć WLAN. Infrastruktura bezprzewodowa może dostarczać nie tylko szerokopasmowy dostęp do internetu, ale również dostarczać usługi głosowe.

Telefonia IP to nie tylko zalety, ale również problemy. Jednym z nich jest zapewnienie odpowiedniej przepustowości na usługi głosowe, tak by rozmowy nie były przerwane lub by ich jakość była odpowiednio wysoka. Operator rozwiązuje ten problem przez chociażby priorytetyzację usług (głos ma wyższy priorytet niż dane) oraz wydzielenie odpowiedniego pasma tylko i wyłącznie na głos.