GM Records zainwestuje w tłocznię

Marcin Gesing
opublikowano: 2000-11-28 00:00

GM Records zainwestuje w tłocznię

W przyszłym roku GM Records, tłocznia płyt CD i DVD, zamierza podwoić potencjał produkcyjny. Inwestycje na ten cel przekroczą 10 mln zł.

GM Records osiągnie w przyszłym roku zdolności produkcyjne na poziomie 3,6 mln sztuk płyt CD i DVD miesięcznie. Oznacza to podwojenie dotychczasowych możliwości. Inwestycje w nowe linie do tłoczenia, a także w urządzenia poligraficzne i budynki pochłoną ponad 10 mln zł. Pieniądze na rozwój będą pochodziły ze środków własnych oraz z kredytów.

— Co prawda branża produkcji płyt CD i DVD ma obecnie bardzo niską rentowność, lecz jest to rynek o silnej tendencji wzrostowej. Należy się spodziewać, że zapotrzebowanie na nośniki muzyki i danych w najbliższych latach będzie się podwajać — uważa Marek Grela, właściciel GM Records.

Promocja na CD

W Polsce, tak jak i w większości krajów mających dostęp do nowoczesnych technologii informatycznych, lawinowo rośnie zapotrzebowanie na nośniki danych w formatach CD i DVD. Wzrost ten nie jest wynikiem zamówień ze strony przemysłu muzycznego czy filmowego, lecz jest związany z coraz większą liczbą materiałów promocyjnych i reklamowych wydawanych na płytach CD.

— Bardzo dużo zamówień pochodzi też od wydawnictw, które regularnie bądź okresowo dołączają do czasopism płyty CD albo CD-ROM — mówi Marek Grela.

W strukturze produkcji GM Records największy udział (około 80 proc. wartości sprzedaży) mają płyty dla wydawnictw promocyjnych i wkładek do czasopism. Na pozostałych produktach znajduje się muzyka i gry komputerowe.

Na polskim rynku działa kilkanaście tłoczni płyt CD. W większości są to mali producenci.

— Tłocznie te dysponują zazwyczaj tylko jedną maszyną. Zaniżają ceny, a jednocześnie nie oferują produktu dobrej jakości — twierdzi Marek Grela.

Jego zdaniem, obecne ceny nośników są zbyt niskie i nie zapewniają odpowiedniego poziomu rentowności. Dlatego wysiłki inwestycyjne spółki są związane w dużej mierze z planami eksportowymi.

— Chcemy zaoferować nasze usługi głównie w krajach Europy Zachodniej, gdzie możemy konkurować zarówno ceną, jak i jakością — uważa Marek Grela.

Inni też inwestują

Rosnącego zapotrzebowania na płyty CD, CD-ROM i DVD spodziewają się również inni producenci. Spółka Takt uruchamia nową linię do produkcji płyt DVD za kwotę ponad 7 mln zł. Firma właśnie w tym formacie zapisu widzi przyszłość branży. Takt jest największym w kraju producentem kaset magnetofonowych oraz płyt CD i DVD.

Również rybnicka tłocznia Digirec zainwestowała w nową linię, osiągając zdolności produkcyjne na poziomie 1,5 mln sztuk płyt CD miesięcznie.