Gminę trzeba dobrze sprzedać

Ewa Kulesza
opublikowano: 28-03-2006, 00:00

Władze samorządowe doceniły znaczenie profesjonalnych działań promocyjnych. Dzięki odpowiedniej kampanii można przyciągnąć inwestorów i turystów.

Poszczególne miejscowości lub całe regiony prowadzą działalność promocyjną na miarę swoich możliwości. Jedną z okazji do wyjścia z cienia jest udział w licznych konkursach, takich jak „Gmina Fair Play — Certyfikowana Lokalizacja Inwestycji” czy „Profesjonalna Gmina Przyjazna Inwestorom”. Już sam fakt uczestnictwa, a tym bardziej zdobyte laury można wykorzystać do promocji, chociażby zamieszczając logo takich imprez na materiałach urzędowych i reklamowych. Ponadto organizatorzy, dbając o wysoką renomę swoich konkursów, zabiegają o to, by materiały na temat tych przedsięwzięć ukazywały się w mediach, co przyczynia się do upowszechniania pozytywnego wizerunku oraz do lepszej rozpoznawalności gmin w środowisku przedsiębiorców i inwestorów.

Aktywnie i nowocześnie

O promocji gminy nie ma dziś mowy bez profesjonalnie przygotowanej strony internetowej. Niektóre samorządy uzupełniają je o ośrodki informacji.

— W 2004 r. gruntownie przebudowaliśmy naszą stronę dzięki pozyskaniu dotacji z funduszu Phare CBC. Powstała strona Miejskiego Centrum Informacji oraz wizytówka turystyczna Raciborza — serwis językowy stron www.raciborz.pl, skierowany do turystów zagranicznych — wylicza Magdalena Czech-Majer, kierownik Miejskiego Centrum Informacji w Raciborzu.

Niektóre gminy wychodzą naprzeciw potrzebom inwestorów, powołując specjalne fundacje. Ich zadaniem jest tworzenie warunków sprzyjających powstawaniu nowych inicjatyw gospodarczych. Właśnie takie zadania stawia sobie Fundacja Rozwoju Gminy Kleszczów. Przygotowuje tereny pod inwestycje, dbając o ich pełne uzbrojenie oraz wyjaśnienie stanu prawnego.

Województwo podlaskie uzupełniło swoje działania o powołanie Regionalnego Biura Województwa Podlaskiego w Brukseli. Do jego obowiązków należy między innymi reprezentowanie województwa i kształtowanie jego pozytywnego wizerunku na forum instytucji europejskich przez działania informacyjne i promocyjne. Pracownicy biura biorą udział w konferencjach, seminariach, spotkaniach promocyjnych dotyczących rozwoju regionalnego i współpracy międzynarodowej. Zorganizowali m.in. stoisko województwa podlaskiego podczas dnia otwartego w siedzibie Komitetu Regionów.

Dla turystów i mediów

Ciekawym sposobem promocji może pochwalić się Poznań. Lokalna Organizacja Turystyczna ze stolicy Wielkopolski we współpracy z władzami miasta przygotowała specjalne pakiety pobytowe. Od lata 2005 r. można skorzystać z ofert: Apetyczny Poznań, Crazy Poznań, Pakiet Romantyczny oraz Wielkopolski Wypoczynek. Każdy z pakietów obejmuje jeden lub dwa noclegi w eleganckim hotelu mieszczącym się w zależności od wybranego pakietu albo w centrum miasta, albo w pobliskich miejscowościach.

Innym rodzajem działań, skierowanych do ściśle określonej grupy, są tzw. study tours. Grupą tą są dziennikarze z zagranicznych mediów, którzy po wizycie opisują swoje wrażenia. Study tours stały się specjalnością Dolnego Śląska, gdzie w ubiegłym roku goszczono ponad 60 dziennikarzy z Hiszpanii, USA, Niemiec, Czech i Węgier. Aby nie zdawać się na przypadek co do opiniotwórczości przedstawicieli mediów, są oni zapraszani we współpracy z Polskimi Ośrodkami Informacji Turystycznej. Oferta jest dopasowywana indywidualnie do poszczególnych grup, np. Niemców chce się pozyskać pokazywaniem uzdrowisk i tras turystycznych, Amerykanów dla odmiany — prezentacją zabytków. Efektem takich wizyt są materiały dziennikarskie uzyskane po niewspółmiernie niższych kosztach niż zamieszczenie klasycznych reklam prasowych.

— To jedna z najtańszych i najefektywniejszych form promocji — twierdzi Andrzej Pawluszek, wicemarszałek województwa dolnośląskiego i prezes Dolnośląskiej Organizacji Turystycznej.

Marka regionu

Kolejną kategorią działań mających na celu popularyzację regionów jest uczestnictwo w targach turystycznych zarówno w kraju, jak i za granicą.

— Chodzi nam o to, aby w wyobraźni ludzi odwiedzających te imprezy mapa polskich miast nie składała się wyłącznie z Warszawy i Krakowa, ale żeby pokazać im Poznań jako miejsce oferujące ciekawe i różnorodne atrakcje turystyczne. Niebagatelną rolę odgrywa tu też możliwość porównania się z innymi regionami — twierdzi Włodzimierz Groblewski, dyrektor biura kształtowania relacji społecznych Urzędu Miasta Poznania.

Ofensywną politykę promocyjną chce rozpocząć województwo dolnośląskie, które na „projekt markowych produktów turystycznych” planuje przeznaczyć w tym roku 6 mln zł. Owymi produktami markowymi są: Karkonosze i turystyka aktywna, uzdrowiska, obiekty zabytkowe i dziedzictwo kulturowe, szlak cysterski i turystyka pielgrzymkowa, agro- i ekoturystyka, podziemne fortyfikacje i umocnienia. Akcja ma być skierowana do trzech grup docelowych. Pierwsza to Niemcy, druga — obywatele krajów Europy Zachodniej: Francji, krajów Beneluksu, Wielkiej Brytanii, Irlandii oraz Skandynawii. Trzeci kierunek stanowią Rosja i Ukraina. Plan obejmuje użycie takich nośników, jak billboardy oraz spoty reklamowe, jakie wzorem Grecji czy Chorwacji władze Dolnego Śląska postanowiły wyemitować w zachodnioeuropejskich mediach.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Ewa Kulesza

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu