Gminy inwestują w transport na prąd

Aż 3 mld zł z UE dostaną samorządy na przedsięwzięcia ograniczające emisję spalin przez transport miejski.

Warszawa, Kraków, Poznań, Bydgoszcz, Jaworzno i Gliwice zainwestują w najbliższych latach w transport miejski 5,9 mld zł. Ministerstwo Rozwoju podpisało pod koniec września umowy na dofinansowanie z Programu Infrastruktura i Środowisko 10 projektów realizowanych przez te gminy lub ich spółki. Otrzymały w sumie 3 mld zł unijnej dotacji. Najwięcej wsparcia trafi do Warszawy. Prawie 2 mld zł na rozbudowę metra w dzielnicach Wola, Bemowo i Targówek. Budowa warta ponad 3,5 mld zł obejmuje odcinki wschodnio-północny (trzy stacje) i zachodni (dwie stacje) oraz zakup 17 wagonów.

Dodatkowo ponad 615 mln zł otrzymała spółka Tramwaje Warszawskie na budowę trasy do Wilanowa i zakup taboru (prace za 1,1 mld zł) oraz na budowę linii na Gocław i zakup taboru (za 396,1 mln zł). Kraków dostał wsparcie na budowę pięciokilometrowej trasy tramwajowej między Krowodrzą Górką a Górką Narodową — wartą niemal 379 mln zł, a także na modernizacje torowisk za 76,5 mln zł. Dotacje wyniosą odpowiednio: 151,2 mln zł i 76,4 mln zł.

Pierwsza inwestycja to jedno z największych przedsięwzięć planowanych przez miasto na najbliższe lata. Obejmuje nie tylko rozbudowę torowiska, ale też budowę przystanków, peronów, zatok autobusowych i sieci trakcyjnej, trzech parkingów typu park & ride, a także pętli autobusowo-tramwajowych. Kraków już w maju podpisał umowę z wykonawcą, a trasa powinna być gotowa pod koniec 2020 r. Pieniądze z UE trafią też do Bydgoszczy na budowę trasy tramwajowej łączącej ul. Fordońską z ul. Toruńską i na przebudowę torowisk. Pierwsza inwestycja pochłonie 80,5 mln zł (48,1 mln zł dotacji), druga — 43,9 mln zł (26,8 mln zł dotacji).

Natomiast Poznań chce przebudować torowiska w ulicach Wierzbięcice i 28 Czerwca 1956 roku. Ma to kosztować 62,8 mln zł, a dotacja wyniesie 27 mln zł. Ambitne plany ma także śląskie Jaworzno. Dzięki unijnemu wsparciu kupi 20 autobusów elektrycznych (pięć 10-metrowych i piętnaście 12-metrowych) i zbuduje dla nich infrastrukturę, m.in. stacje ładowania. Pojazdy mają trafić do miejskiego taboru najpóźniej do 2020 r., dołączając do wcześniej kupionych. Łączna wartość tego przedsięwzięcia to prawie 48,8 mln zł, a dotacja wynosi 30,5 mln zł. Jaworzno chce za niecałe trzy lata mieć w miejskim taborze 80 proc. autobusów na prąd.

Dołączą do elektrycznych taksówek, w które miasto też inwestuje. Pieniądze z UE (29,2 mln zł) trafią także do Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Gliwicach na 36 autobusów. Mniej szkodliwe dla środowiska pojazdy będą jeździły w 16 śląskich gminach. Koszt wymiany taboru to 50 mln zł. Ministerstwo Rozwoju informuje, że podpisało już 35 umów na dofinansowanie inwestycji w niskoemisyjny transport. Ich łączna wartość to ponad 13 mld zł, z czego UE pokryła 7 mld zł.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Aleksandra Rogala

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Samorządy / Gminy inwestują w transport na prąd