Gospodarka przechodzi na napęd elektryczny

opublikowano: 17-09-2018, 22:00

Podobnie jak kiedyś bankowość, dziś elektromobilność — korzystając z „renty niedorozwoju” — ma szansę na szybki technologiczny przeskok

Motoryzacyjną atrakcją kongresu Impact mobility rEVolution’18 w Katowicach, nad którym patronat medialny objął „Puls Biznesu”, został najnowszy bolid Formuły E. Maszyna oklejona logo ABB, tytularnego sponsora wyścigu serii ABB FIA Formula E Championship, po raz pierwszy zaprezentowana została w Polsce. Bolid Gen2, dzieło nowoczesnej inżynierii, jest — jak zaznacza Wojciech Dziwisz, kierownik ds. rozwoju biznesu e-mobility w ABB Polska — kwintesencją współczesnych możliwości technologicznych związanych z elektromobilnością. W wystawionej na Śląsku wersji posiada wzmocniony silnik i akumulator o dwukrotnie większej pojemności od poprzedników, co rajdowcom pozwala na przejechanie wyścigu bez konieczności zmiany samochodu. Ciekawostka — napędzany paliwem bolid Formuły 1 podczas przyspieszania emituje hałas niewiele mniejszy niż odrzutowiec, machina Formuły E zmniejsza go natomiast do normy przyjętej dla domowych odkurzaczy. I najważniejsze — Gen2 przyspiesza do maksymalnie 100 km/h w 2,8 sekundy, to jedynie o 0,4 sekundy więcej niż „spalinowiec”.

Wyścigi są okazją nie tylko do sportowej rywalizacji, ale też polem tworzenia i testowania rozwiązań technologicznych, w tym elektromobilnych. Prezentacja bolida Gen2 w Katowicach natomiast stała się elementem dyskusji o rynkowych możliwościach przejścia od transportu spalinowego do elektrycznego.
Zobacz więcej

NA STARCIE:

Wyścigi są okazją nie tylko do sportowej rywalizacji, ale też polem tworzenia i testowania rozwiązań technologicznych, w tym elektromobilnych. Prezentacja bolida Gen2 w Katowicach natomiast stała się elementem dyskusji o rynkowych możliwościach przejścia od transportu spalinowego do elektrycznego. Fot. Dawid Markysz

Przechodząc od wyścigów do realiów krajowego rynku, polska elektromobilność potrzebuje obecnie takiego samego przyspieszenia. Na razie jednak do bycia liderem europejskiego wyścigu w kategorii E ma daleko. Wolno rusza ze startu, choć aspiracji na przyszłość jest wiele.

Transport zeroemisyjny

Serce nie tylko polskiej, ale wręcz europejskiej motoryzacji bije na Śląsku — zaznaczyła podczas Impact mobility rEVolution Jadwiga Emilewicz, minister przedsiębiorczości i technologii.

— W większości samochodów jeżdżących po niemieckich, francuskich czy włoskich ulicach znajdują się części wyprodukowane w okolicach Gliwic czy Zabrza. Dzisiaj w tym obszarze stajemy przed olbrzymim wyzwaniem. W styczniu 2016 r. miałam przyjemność zainaugurować cykl posiedzeń zespołu ds. innowacji powołany przez Beatę Szydło, Mateusza Morawieckiego, Jarosława Gowina i Annę Streżyńską. Jednym z tematów pierwszego spotkania była elektromobilność.

Zapytaliśmy wówczas nie „czy”, ale „jak” wprowadzić Polskę na ocean elektromobilności. Natychmiast pojawiły się argumenty poparte raportami, że będzie to niemożliwe m.in. ze względów technologicznych. Jednak zdecydowaliśmy się na wprowadzenie programu rozwoju elektromobilności do polityki horyzontalnej polskiego rządu, oznaczało to przyjęcie nowych ram prawnych. W tym roku rząd przyjął więc ustawę o elektromobilności. Powołany został fundusz transportu niskoemisyjnego. Samorządy dostały możliwość tworzenia stref transportu zeroemisyjnego — przypomniała Jadwiga Emilewicz.

Tylko jak dogonić Europę i świat, gdy startujemy ze sporym, w porównaniu z nimi, opóźnieniem? Resort przedsiębiorczościliczy, że w zakresie elektromobilności powtórzy się sytuacja znana z sektora bankowości. Polska w zakresie cyfryzacji usług finansowych i nowoczesnych form płatności zdołała już przewyższyć wiele państw, ponieważ zaczęła wdrażać najlepsze technologicznie rozwiązania, pomijając wiele etapów systematycznej transformacji innych. Z tego powodu zamiast używać czeków popularnych w USA, a ledwie znanych w Polsce, dziś sprawdzamy tempo wzrostu płatności zbliżeniowych. Jeśli elektromobilność zdoła skorzystać — jak określa to Jadwiga Emilewicz — z „renty niedorozwoju”, ma szansę na podobny przeskok.

Publiczne granty

W rozwoju innowacyjnych rozwiązań transportowych mają wspomagać nas spore fundusze unijne, w kraju rozdysponowywane m.in. przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska, który na rozwój bezemisyjnego transportu publicznego przeznaczy w ciągu najbliższych lat ponad 10 mld zł, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, z którego np. Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia otrzyma pieniądze na zakup 300 elektrycznych autobusów, a Warszawa do 170 czy Polski Fundusz Rozwoju, również dysponujący pokaźną pulą finansowania.

Elektromobilność to jednak tylko jeden z punktów do nadrobienia. Świat nie próżnuje i gdy my dziś rozmawiamy o tym, jak zachęcić biznes, samorządy i obywateli do bardziej ekologicznego transportu, za granicą trwają prace badawczo-rozwojowe i testy związane z wprowadzeniem na drogi pojazdów autonomicznych, całkowicie sterowanych komputerowo. Z krajowego poziomu ten temat zaledwie się przebija — pojawia się jedynie w kontekście globalnych trendów, a nie możliwości implementacyjnych. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Bełcik

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Wyniki spółek / Gospodarka przechodzi na napęd elektryczny