wywiad Rudolf Tucek, prezes Vienna International Hotelmanagement
Polacy powinni wykorzystać okazję, którą stwarza EURO do wylansowania kraju jako kierunku wyjazdów turystycznych i gospodarczych.
„Puls Biznesu”: Otworzyliście państwo hotel nowej sieci w Polsce. Jakie są dalsze plany rozwoju tej marki?
Rudolf Tucek: Cel strategiczny to systematyczne zwiększanie liczby naszych hoteli w Polsce oraz Europie Środkowej i Wschodniej. Nie oznacza to, że skoncentrujemy się na rozwijaniu konkretnej sieci. Chcemy dopasowywać standard hotelu do zapotrzebowania na rynku, do lokalizacji. Dlatego będziemy otwierali zarówno czterogwiazdkowe obiekty Andel’s, jak i trzygwiazdkowe z sieci Angelo oraz ekskluzywne Le Palais. Interesują nas duże, bogate miasta, takie jak Warszawa, Katowice, Wrocław, Gdańsk. Przez najbliższe 2-3 lata chcielibyśmy uruchomić 4, 5 nowych obiektów.
W jakich miastach?
W 2008 r. otworzymy hotel Andel’s w centrum handlowym Manufaktura w Łodzi (244 pokoje) oraz Angelo w Katowicach (150 pokoi). Na przełomie 2008 i 2009 r. oddamy Le Palais (84 pokoje) w Warszawie. To nie wyczerpuje naszych zainteresowań działaniem w Polsce, choć w tej chwili nie mamy jeszcze potwierdzonych innych lokalizacji. Jednak my nie budujemy obiektów, tylko nimi zarządzamy, więc szybko możemy podpisać nowe umowy.
Vienna International (VI) znalazło strategicznego partnera w Warimpeksie. Czy to współpraca na wyłączność?
Z Warimpeksem współpracujemy od początku obecności w Polsce. Jednak jeśli znajdziemy innego wiarygodnego partnera, dewelopera obiektów hotelowych, z którym dobrze ułożymy sobie współpracę — jesteśmy na nią otwarci.
Czy nie obawia się pan konkurencji na gorących rynkach krakowskim i warszawskim? Powszechnie uważa się, że w stolicy powstało zbyt dużo obiektów wielogwiazdkowych, a za mało hoteli dobrej klasy turystycznej.
To prawda, rynek warszawski nasycił się obiektami ekskluzywnymi. Jednak miasto wciąż się rozwija gospodarczo i turystycznie, w przyszłości wystąpi zapotrzebowanie na nowy hotel wielogwiazdkowy. Pamiętam obawy, że InterContinental nie wypełni się gośćmi. Tymczasem ma klientów, a niedawno pojawił się na rynku kolejny znany hotel, który też znajduje chętnych. Dlatego również VI planuje dodanie nowych pięciu gwiazdek w tym mieście. Nasz obiekt wejdzie na rynek po wyczerpaniu ostatnich ofert, gdy turyści i przedsiębiorcy zaczną poszukiwać dodatkowych pokoi w stolicy.
Jeśli chodzi o Kraków — na pozwolenie na budowę czeka już 40 hoteli.
Miasto wspaniale się rozwija, nie tylko pod względem turystycznym. Teraz odwiedza je 8 mln ludzi, w ciągu półtora roku liczba turystów wzrośnie do 10 mln rocznie. A to nie jest przecież ostatnie słowo, jeśli chodzi o turystyczny rozwój Polski. Będziemy mieli dla kogo otwierać hotele.
Opieracie państwo rozwój sieci głównie na gościach zagranicznych i obecności w największych miastach Polski.
Nie. Turystyka i przyjazdy biznesowe zaczynają się w dużych miastach, potem systematycznie, wraz z rozwojem gospodarczym, schodzą do coraz mniejszych ośrodków. Do tego, razem ze wzrostem zasobności portfeli, pojawia się zapotrzebowanie na miejsca wypoczynkowe w atrakcyjnych ośrodkach. A Polska ma do zaoferowania wiele atrakcyjnych miejsc (także dla zagranicznych turystów). I przede wszystkim duży rynek wewnętrzny — prawie 40 mln mieszkańców.
Zamierzacie państwo włączyć się w budowę hoteli na Euro 2012?
Każdy chciałby skorzystać na takim wydarzeniu. Trzeba jednak ostrożnie podchodzić do inwestowania i nie dać się ponieść emocjom. Nie można przecież wybudować obiektu na jedną okazję. Uruchomienie hotelu powinna poprzedzać analiza, gdzie i w jakim standardzie warto go wybudować oraz znalezienie pomysłu, jak go potem wykorzystać. A Euro 2012 należy potraktować jako wspaniałą okazję do reklamy Polski. Po to, aby zachęcić ludzi do przyjeżdżania tu także po skończeniu Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej.
Partnerzy
UBM
Koncern realizuje, wynajmuje oraz sprzedaje nieruchomości głównie w Europy Środkowej i Wschodniej. Jest także deweloperem i inwestorem zastępczym. W 2006 r. osiągnął 185,7 mln EUR obrotu poza granicami Austrii. Pod koniec 2006 r. UBM miał nieruchomości o łącznej powierzchni działek ponad 1,8 mln mkw. i powierzchni użytkowej 318 tys. mkw.
Vienna International Hotelmanagement
Grupa, założona w 1989 r., jest największym austriackim operatorem hoteli działającym za granicą. W Polsce obecna od 1991 r. Wówczas otworzyła w Międzyzdrojach czterogwiazdkowy hotel Amber Baltic. W 2004 r. grupa przejęła trzygwiazdkowy ho-
tel Chopin w Krakowie, a w listopadzie 2006 r. czterogwiazdkowy hotel Jan III Sobieski w Warszawie. W 2006 r. miała 80,5 mln EUR obrotu i ponad 1,12 mln noclegów.
Warimpex Finanz- und Beteiligungs
Deweloper i inwestor z siedzibą w Wiedniu. Jako deweloper, w ciągu ostatnich 25 lat, firma Warimpex zrealizowała w krajach Europy Środkowej i Wschodniej inwestycje na kwotę przekraczającą 850 mln EUR. Warimpex jest właścicielem lub współwłaścicielem 13 hoteli, a także 7 biurowców o łącznej powierzchni 36 tys. mkw. w Polsce, Czechach i na Węgrzech. Akcje Warimpeksu notowane są na giełdach w Wiedniu i Warszawie.