GPRD czeka na Exbud

Adamski Artur A.
opublikowano: 1999-03-02 00:00

GPRD czeka na Exbud

GPRD zamierza w tym roku znaleźć się w holdingu Exbudu, przygotowuje nową emisję akcji, a także chce podpisać umowę koncesyjną o budowę autostrady A1.

— Po wejściu do holdingu Exbudu powinniśmy w nim pełnić rolę wiodącą wśród firm drogowo-mostowych i pełnić rolę koordynatora prac pozostałych spółek z tego segmentu — uważa Zbigniew Wojciechowski, prezes Gdańskiego Przedsiębiorstwa Robót Drogowych.

Obecnie w grupie Exbudu jest pięć firm drogowo-mostowych. GPRD byłaby największą. Nim jednak spółka wejdzie pod skrzydła Exbudu, musi dogadać się z obecnymi największymi akcjonariuszami: Mostostalem Gdańsk i Stocznią Gdynia, posiadającymi razem ponad 20 proc. akcji.

Połączenie z Exbudem ma się odbyć poprzez wykup za 27 mln zł pracowniczych akcji serii A (uprzywilejowane co do głosu w stosunku 1 do 3) po 14,7 zł za papier. Daje to Exbudowi ponad 48 proc. głosów na WZA, zaś do transakcji dojdzie w ciągu najbliższego miesiąca.

Wcześniejsza koncepcja nowej emisji akcji skierowanej do Exbudu została zablokowana przez Mostostal Gdańsk i Stocznię Gdynia.

Ponieważ rola obu firm po wejściu Exbudu poważnie spadnie, niewykluczona jest odsprzedaż posiadanego pakietu kieleckiej spółce. Prawdopodobnie takie rozmowy już trwają, a bardziej skłonna do zbycia swych akcji jest stocznia. Ponieważ Mostostal jest zależny od Stoczni (posiada prawie 16 proc. akcji Mostostalu), należy się spodziewać sprzedaży całego pakietu. Exbud jest zainteresowany kupnem tych akcji, przez co możliwe jest ogłoszenie wezwania po przekroczeniu najpierw 33 proc. a potem 50 proc. progu.

Po wejściu do holdingu Exbudu możliwa jest w sierpniu kolejna emisja (spółka chce pozyskać od 35 do 50 mln zł), którą obejmie również Exbud. Chodzi o pozyskanie środków na budowę autostrady. GPRD jest jednym z udziałowców GTC, spółki budującej autostradę A1.

— Umowa koncesyjna powinna być podpisana do czerwca tego roku. Wiosną przyszłego roku nastąpiłoby rozpoczęcie prac, zakończenie budowy pierwszego 90-km odcinka planowane jest na rok 2004 — powiedział Waldemar Kozłowski, wiceprezes GPRD, odpowiedzialny za projekt budowy autostrady.

Zgodnie z planami zarządu, w ciągu 5 lat, firma zarobiłaby około 250 mln dolarów (982 mln zł), czyli 50 mln dolarów rocznie (196 mln zł).

Planowane tegoroczne przychody spółki mają wynieść około 210 mln zł (200 mln w 1998 r.).

Artur A. Adamski