Granty na rozwój oferty klastrów dla firm

Dorota ZawiślińskaDorota Zawiślińska
opublikowano: 2023-12-12 20:00

Czterech koordynatorów klastrów pomoże MŚP w prowadzeniu innowacyjnych projektów badawczych. Dostaną na to dotacje w wysokości ok. 19 mln zł.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • Jakie są wyniki konkursu „Rozwój oferty klastrów dla firm”
  • Co sfinansują granty
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) rozstrzygnęła konkurs „Rozwój oferty klastrów dla firm” z działania 2.17 programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki. Mogli w nim startować koordynatorzy klastrów, którzy rozwijają ofertę nowatorskich usług dla MŚP. Przedstawiciele agencji wybrali do dofinansowania projekty: Górnośląskiego Akceleratora Przedsiębiorczości Rynkowej, Wrocławskiego Parku Technologicznego, Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej i Stowarzyszenia Rozwoju Społeczno-Gospodarczego "Wiedza". Na realizację przedsięwzięć dostaną one łącznie 18,6 mln zł. Pula przewidziana na nabór nie została wyczerpana, bo budżet konkursu wynosił 66 mln zł.

Konkurs dotacyjny był przeznaczony dla koordynatorów krajowych klastrów kluczowych (KKK) i ponadregionalnych klastrów wzrostowych, które nie mają tak dużego potencjału jak KKK. Tych pierwszym jest w sumie 19. Natomiast tych drugich jest znacznie więcej, działają one na rynku krócej i zrzeszają mniej członków.

Przyznane przez PARP dotacje sfinansują projekty związane z rozwojem usług świadczonych przez koordynatorów klastrów na rzecz firm, które z nimi współpracują. Mogą one dotyczyć m.in. badań, innowacji, ekspansji zagranicznej i transferu wiedzy. Co istotne, oferta usługowa powinna być związana z co najmniej jedną dziedziną strategiczną uwzględnioną w dokumencie „Kierunki rozwoju polityki klastrowej po 2020 roku”. Chodzi m.in. o działania związana z gospodarką o obiegu zamkniętym i transformacją cyfrową.

Na co dofinansowanie

• rozwój infrastruktury badawczej lub demonstracyjnej niezbędnej do świadczenia przez klastry nowych usług

• wzrost potencjału kadrowego

• organizacja misji gospodarczych

• udział w targach, seminariach, kongresach i konferencjach