Greenbrier podbija polski rynek

opublikowano: 15-01-2019, 22:00

Większość produkcji grupa kierowała dotychczas za granicę, teraz powalczy o dostawy dla klientów w kraju.

Amerykański gigant Greenbrier zbudował w Polsce silną grupę. Należą do niej zakłady w Świdnicy i Oławie oraz tarnobrzeski Siarkopol, specjalizujące się w budowie i remontach wagonów towarowych oraz transporcie płynnej siarki na rynku petrochemicznym. Polskie spółki produkują ponad 1,8 tys. sztuk wagonów.

Od powstania w 1951 r. zakłady w Świdnicy zbudowały 110 tys.
wagonów. Ich łączna długość wynosi 1650 km. Gdyby wszystkie postawić
równocześnie na torach, wypełniłyby trasę ze Świdnicy przez Kijów do Charkowa.
Wyświetl galerię [1/2]

WAGONY W LICZBACH:

Od powstania w 1951 r. zakłady w Świdnicy zbudowały 110 tys. wagonów. Ich łączna długość wynosi 1650 km. Gdyby wszystkie postawić równocześnie na torach, wypełniłyby trasę ze Świdnicy przez Kijów do Charkowa. Fot. ARC

— W poprzednich latach nawet 90 proc. naszej produkcji trafiało na eksport, ale obecnie zwiększamy udział w rynku krajowym — mówi Dariusz Czerniak, dyrektor sprzedaży w spółce Wagony Świdnica, będącej częścią Greenbrier Europe, zarządzający także zakładem w Oławie.

Już w tym roku około 40 proc. produkcji grupy może trafić do klientów z Polski. To m.in. efekt rozwoju inwestycji infrastrukturalnych, które zwiększają zapotrzebowanie przewoźników na wagony do przewozu kruszyw. Mogą one być wykorzystywane także do transportu innych towarów, np. węgla czy drewna.

Jedwabny Szlak

Zapotrzebowanie na wagony działającej w Polsce grupy może zwiększyć się w najbliższych latach również dzięki planowanemu rozwojowi przewozów kolejowych na Jedwabnym Szlaku oraz zakupom krajowych firm działających na rynku intermodalnym.

— W ciągu dekady przewozy na Jedwabnym Szlaku zwiększyły się 100-krotnie. W 2017 r. padł rekord — z Chin do Europy przywieziono towary o wartości 22,5 mld USD, a do 2020 r. planowany jest ich wzrost do 76 mld USD — mówi Witold Śmidowski, dyrektor rozwoju biznesu międzynarodowego w spółce Wagony Świdnica.

Do zwiększenia ładunków z Chin przygotowują się krajowe firmy, rozbudowując terminale oraz kupując tabor. W ramach jednego z konkursów zorganizowanych przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych mogą otrzymać 1,3 mld zł unijnych dotacji na inwestycje o dwukrotnie wyższej wartości. Rozbudują 12 terminali oraz kupią ponad 3,4 tys. wagonów-platform, służących do transportu intermodalnego. Przedstawiciele spółki Wagony Świdnica mają

nadzieję, że uda im się wygrać wiele przetargów na ich dostawę. Spółka uczestniczy już w postępowaniu ogłoszonym przez PKP Cargo, które planują kupić aż 936 platform. Jeszcze w tym roku zakłady Greenbriera spodziewają się m.in. przetargów firmy Laude na 44 wagony 80-stopowe i 200 wagonów 40-stopowych oraz firmy Silva z grupy Kronospan, planującej zakup 150 wagonów 60-stopowych.

Rumuńskie wsparcie

Menedżerowie Wagonów Świdnica zakładają, że dostawy dla klientów z Polski będą rozłożone na lata 2020-22, ale ich kumulacji spodziewają w przyszłym roku.

Spółka była dotychczas obecna na wielu rynkach europejskich, a niedawno zrealizowała prestiżowy kontrakt na dostawę wagonów do przewozu płynnej siarki do Arabii Saudyjskiej. Dostawy były warte kilkaset milionów dolarów i przyczyniły się do znacznego zwiększenia eksportu Polski do saudyjskiego królestwa.

Przekierowanie strumienia sprzedaży do klientów z Polski nie oznacza rezygnacji z produkcji wagonów dla klientów z innych części świata. Witold Śmidowski informuje, że niedawno do struktur Greenbrier Europe zostały włączone zakłady z Rumunii oraz Turcji. Jeśli spółki w Polsce będą mieć wypełniony portfel zamówień zleceniami od rodzimych klientów, kontrakty dla klientów z innych państw będą mogły zrealizować zakłady w Rumunii. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu