Grupa Eleport zyskała turbodoładowanie

Marcin BołtrykMarcin Bołtryk
opublikowano: 2024-08-05 20:00

Działający przede wszystkim w Polsce operator i inwestor infrastruktury ładowania aut elektrycznych przejmuje austriacką spółkę TurboVolt. Dzięki temu wchodzi na dwa nowe rynki.

przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • na jakie rynki wchodzi Grupa Eleport
  • ile punktów ładowania działa obecnie w sieci stacji ładowania do niej należącej
  • jakie Grupa ma plany i jaki budżet na inwestycje pozyskała
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Eleport realizuje zapowiadaną kilka miesięcy temu strategię europejskiej ekspansji. Estoński operator stacji ładowania aut elektrycznych, na czele którego od niedawna stoi Polak Jakub Miler, ogłosił właśnie przejęcie firmy TurboVolt i tym samym wejście na rynek chorwacki i słoweński.

Ekspansja sprawi, że Eleport będzie obecny już na sześciu europejskich rynkach. Poza Chorwacją i Słowenią działa także w Polsce, na Łotwie, Litwie i w Estonii.

Dzięki przejęciu TurboVolta w pierwszej fazie Eleport planuje uruchomienie 17 hubów do ładowania samochodów elektrycznych o dużej mocy w centrach handlowych sieci Supernova i SES w Chorwacji i Słowenii. Huby będą wyposażone w nawet 12 punktów szybkiego ładowania, dostarczających do 300 kW mocy każdy. Pierwsze huby w Chorwacji zostaną otwarte w Zadarze i Zagrzebiu, a pierwszy hub słoweński w Lublanie.

- Przejęcie TurboVolta jest kolejnym krokiem w realizacji długoterminowej strategii Eleportu, by stać się wiodącą siecią ładowania samochodów elektrycznych w Europie Środkowo-Wschodniej - mówi Jakub Miler, prezes Grupy Eleport.

Dodaje, że sieć Eleport niedługo osiągnie liczbę 1 tys. ogólnodostępnych punktów ładowania.

- W ciągu najbliższych trzech lat zamierzamy powiększyć sieć o kolejne ponad 3 tys. punktów - deklaruje Jakub Miller.

Dzięki wsparciu Gren, będącego częścią globalnego funduszu Partners Group, Eleport planuje zwiększyć inwestycje w rozbudowę infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych w Europie Środkowej i Wschodniej. Przypomnijmy, że w marcu 2024 r. Eleport pozyskał kolejną rundę finansowania i zapowiadał inwestycje w sieć stacji ładowania aut - przede wszystkim w Polsce.

„Tylko w 2024 r. planujemy przeznaczyć na rozbudowę infrastruktury ładowania ponad 20 mln EUR. Łączny budżet w kolejnych latach to ponad 100 mln EUR. Ponad połowa tej kwoty zostanie zainwestowana w budowę infrastruktury w Polsce” - informowała wówczas spółka.

Eleport zapowiadał również poszukiwanie możliwości wejścia na nowe rynki.

- Oceniamy możliwości rozwoju naszych rozwiązań na pięciu potencjalnych rynkach: w Rumunii, Chorwacji, Czechach, na Słowacji i Węgrzech - informował jego ówczesny prezes.

Grupa obecnie obsługuje ponad 800 punktów ładowania w Polsce, Estonii, Łotwie i Litwie. Większość z nich (464) funkcjonuje w naszym kraju.

Polska sieć Eleportu to punkty ładowania o mocy od 22 do 120 kW. W nowych inwestycjach będą powstawać przede wszystkim szybkie i ultraszybkie punkty — od 150 do 300 kW. Firma koncentruje się na stacjach przy galeriach handlowych i sklepach spożywczych, ale część lokalizacji nowych stacji ładowania to także miejsca przy trasach, które Eleport będzie instalować m.in. w ramach projektu z programu Łącząc Europę (CEF — Connecting Europe Facility), na które otrzymał dofinansowanie w wysokości 13,8 mln EUR

Przejęta spółka TurboVolt to operator punktów ładowania z siedzibą w Austrii, koncentrujący się na instalowaniu hubów ładowania samochodów elektrycznych o dużej mocy w Austrii i Europie Środkowo-Wschodniej.

- Połączenie sił z Eleportem wpisuje się w naszą wizję rozszerzania dostępu do zrównoważonych rozwiązań transportowych. Jestem przekonany, że wspólnie dostarczymy najwyższej klasy infrastrukturę ładowania pojazdów elektrycznych, która jest wciąż pilnie potrzebna na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej – mówi Anthony Hinde, prezes TurboVolta.