Grupa Metro znowu w ofensywie

WIS
opublikowano: 23-03-2011, 00:00

Niemiecki gigant handlowy wyda w tym roku na inwestycje aż 2,2 mld EUR. Większość ominie jednak Polskę.

Niemiecki gigant handlowy wyda w tym roku na inwestycje aż 2,2 mld EUR. Większość ominie jednak Polskę.

Grupa Metro, trzeci pod względem wielkości koncern handlowy na świecie, do którego należą takie marki jak Real, Makro, Media Markt czy Saturn, pochwalił się wczoraj rekordowymi wynikami za 2010 r. Jego zysk EBIT wzrósł o blisko 20 proc. do 2,4 mld EUR, przy wzroście obrotów o 3 proc., do 67,3 mld EUR.

Dobre wyniki niemieckiej grupy to m.in. zasługa głębokiej restrukturyzacji (ograniczenie liczby placówek, redukcja zatrudnienia), a także rozwoju działalności na rynkach zagranicznych, w tym w Europie Wschodniej.

Polska część koncernu wypracowała 4,6-procentowy wzrost obrotów, do 4,3 mld EUR (ponad 17 mld zł). Sieć Makro zwiększyła u nas sprzedaż o prawie 8 proc., do 1,9 mld EUR (7,8 mld zł), podczas gdy Real o blisko 7 proc., do 1,4 mld EUR (5,6 mld zł). Natomiast sprzedaż sieci Media Markt i Saturn w Polsce skurczyła się o 4 proc., do 917 mln EUR (3,6 mld zł).

Inwestycje mniejsze...

W związku z rekordowymi zyskami zarząd Grupy Metro zdecydował się m.in. zwiększyć wydatki inwestycyjne w tym roku do 2,2 mld EUR, w porównaniu z 1,7 mld w 2010 r. Do Polski trafi jednak tylko niewielka część tej puli.

— Nasze plany przewidują otwarcie na rynku polskim w 2011 r. 10 nowych sklepów. Polska jest dla nas dojrzałym i zyskownym rynkiem — mówi Franz Muller, członek zarządu Metro Group.

Nie ujawnia, które konkretnie sieci koncernu w Polsce wzbogacą się o nowe placówki i o ile. Mówi tylko, że na pewno rozwijana będzie sieć punktów Makro w mniejszych miejscowościach.

...ale przejęcia możliwe

Choć plany rozwoju organicznego koncernu w Polsce nie wyglądają imponująco, to jednak Metro bardzo poważnie traktuje nasz rynek. Dlatego zarząd firmy nie wyklucza u nas kolejnych akwizycji, jeśli tylko pojawią się interesujące okazje. Tymczasem tegoroczna ofensywa inwestycyjna koncernu skupi się przede wszystkim na rynkach chińskim, indyjskim i rosyjskim.

Poza otwieraniem nowych hurtowni i hipermarketów, grupa zapowiada na ten rok także uruchamianie przez jej sieci handlowe w różnych krajach sprzedaży przez internet (także w Polsce). Zarząd koncernu, pytany przez dziennikarzy o przyszłość sieci Real (kiedyś rozważano jej sprzedaż), powiedział że bierze pod uwagę różne opcje, w tym pozyskanie dla niej zewnętrznych partnerów.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: WIS

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy