Grupowe zakupy szansą na tańsze mieszkanie

DI,Emmerson
opublikowano: 2011-10-18 12:00

Z dnia na dzień rośnie popularność zakupów grupowych. Początkowo tym sposobem można było kupić głównie usługi, np. pobyt w SPA, czy obiad w restauracji. Jednak coraz częściej obejmują również inne branże, również rynek nieruchomości.

Sama idea serwisów grupowych jest stosunkowo prosta. W pierwszej kolejności przedstawiciele portalu negocjują niższe, hurtowe ceny za konkretne usługi, a następnie starają się znaleźć chętnych na taką ofertę. Do transakcji dochodzi, gdy uda się zebrać ustaloną wcześniej grupę zainteresowanych osób.

Czy zakupy grupowe mają sznasę zaistnieć na rynku nieruchomości i podbić serca Polaków trudno oceniać.
Czy zakupy grupowe mają sznasę zaistnieć na rynku nieruchomości i podbić serca Polaków trudno oceniać.
None
None

Jeżeli chodzi o rynek nieruchomości, to pojedyncze serwisy zaczęły pojawiać się już dwa lata temu. Nie udało im się jednak przekonać do siebie Polaków na większą skalę. Za taki rozwój wypadków odpowiada kilka przyczyn. Po pierwsze niekorzystna sytuacja rynkowa. W 2008 r., ale jeszcze także na początku 2009 r., gdy kryzys był już wyraźnie odczuwalny, deweloperzy wstrzymywali nowe projekty, ale jednocześnie byli znacznie mniej skorzy do obniżek cen, niż ma to miejsce obecnie. W początkowej fazie zawirowań gospodarczych część przedstawicieli branży nastawiła się na przeczekanie wierząc, że sytuacja za jakiś czas się poprawi. Takie podejście nie mogło jednak się utrzymać w dłuższym terminie. Obecnie deweloperzy mają świadomość, że kupujących przyciąga dzisiaj głównie atrakcyjna cena. Ponadto warto również zaznaczyć, że aktualnie wielkość oferty dostępnej na rynku w głównych miastach jest większa niż na przełomie 2007 i 2008 r. Duża podaż nowych lokali oznacza większą rywalizację o klienta w związku, z czym deweloperzy są teraz bardziej skłonni do negocjacji.

Poza tym należy stwierdzić, że pierwsze portale oferujące grupowy zakup mieszkań były często tworzone przez osoby prywatne, na fali rosnącego zainteresowania serwisami społecznościowymi. Twórcy takich witryn, którzy jednak na ogół nie mieli wiele wspólnego z branżą nieruchomości, chcieli skorzystać na nowej modzie. W tym przypadku brakowało jednak zwykle wiedzy oraz niezbędnego doświadczenia, przez co kupujący sami musieli radzić sobie z wszelkimi formalnościami. Z tej przyczyny w większości przypadków dochodziło do fiaska negocjacji z deweloperami.
Obecnie na rynku pojawiają się profesjonalne witryny przygotowane przez przedstawicieli branży, które dają szanse na kupno nowego mieszkania po atrakcyjnych cenach. Osoby, które zdecydują się na taką drogę nabycia nowego lokalu mieszkalnego mogą liczyć na spore upusty cenowe, wynegocjowane u deweloperów przez przedstawicieli danej firmy.