Gry mają coś z kobiety

opublikowano: 16-04-2021, 14:30

Panie stawiają coraz śmielsze kroki w branży gier komputerowych. Nie tylko jako producentki czy testerki, lecz także zarządzające spółkami i całymi zespołami.

Joanna Tynor, prezes krakowskiej firmy Drago Entertainment, wspomina, że przygodę z grami rozpoczęła w latach 90., kiedy dostała pierwszy komputer Commmodore C64. W tamtym czasie jeszcze nie łączyła planów zawodowych z gamingiem, jednak gry ją zafascynowały, co potem zaowocowało rozwojem kariery.

Także Karolina Koszuta, prezes firmy Iron VR z Gliwic i członek rady nadzorczej w Carbon Studio, pierwszy kontakt z grami miała w latach dziecięcych, kiedy grała na komputerze ze starszym bratem. Do branży growej trafiła w trakcie studiów na Akademii Sztuk Pięknych jako grafik 3D, a w 2012 r., kiedy pierwsze gogle VR stały się dostępne, wraz z dwoma osobami założyła własną firmę. Według niej wirtualna technologia jest przyszłością gier komputerowych.

Przewaga nad męską konkurencją

Kamień milowy:
Kamień milowy:
Przed nami jeden z ważniejszych momentów w historii firmy, czyli debiut na rynku NewConnect. Z niecierpliwością czekamy na dołączenie do grupy spółek publicznych – zapowiada Joanna Tynor, prezes Drago Entertainment.
TOMASZ_GOTFRYD

Joanna Tynor i Karolina Koszuta nie spotkały zbyt wielu kobiet, które piastują kierownicze stanowiska w spółkach tworzących gry. W dziedzinach związanych z grafiką i produkcją tytułów można jednak zauważyć coraz więcej pań.

– Ogólnie kobiety z roku na rok stają się coraz widoczniejsze, jednak naprawdę niewiele z nich decyduje się na tworzenie własnych gier i zakładanie studiów. Sądzę, że najwięcej kobiet na tym rynku można spotkać w działach grafiki i HR – mówi Karolina Koszuta.

Kiedy niemal 10 lat temu zaczynała karierę, branża gier komputerowych dopiero się rozwijała i była mało atrakcyjna dla kobiet.

– Uważam, że kobiety wnoszą dużo dobrego i świeżego nie tylko do gamingu, lecz do wszystkich sektorów NewTech – podkreśla prezes Iron VR.

Statystyki przywołane przez Joannę Tynor pokazują, że kobiety stanowią prawie połowę graczy na świecie. Jej zdaniem coraz śmielej wchodzą też w świat produkcji gier komputerowych. Prezeska Drago Entertainment wskazuje, że kobieta w tej branży ma nawet pewną przewagę nad męską konkurencją – łatwiej nawiązuje kontakty i pozyskuje pomoc.

– W biznesie nie liczy się płeć, lecz doświadczenie i plany. Cieszę się, że moi partnerzy biznesowi i współpracownicy szanują mnie przede wszystkim za to co, robię i jak prowadzę biznes – twierdzi Joanna Tynor.

Relacje i lekkie spory

Czekając na debiut:
Czekając na debiut:
Iron VR, kierowany przez prezes Karolinę Koszutę, w 2020 r. pozyskał 2,5 mln zł. Debiut na NewConnect spółka zaplanowała na ten rok.

Jak stworzyć udany biznes? Dla obu pań ważny jest zespół i relacje w nim. Karolina Koszuta przypomina, by otaczać się ludźmi, którzy nie zawsze w stu procentach podzielają nasz punkt widzenia. Rzeczowa wymiana argumentów może uratować projekt i stworzyć nowe możliwości. Takie podejście okazało się skuteczne, bo w 2020 r. Iron VR pozyskał 2,5 mln zł. Debiut na NewConnect spółka zaplanowała na ten rok. Podobny termin wyznaczyło sobie Drago Entertainment kierowane przez Joannę Tynor. Inwestorzy już dwa razy mogli objąć akcje tej spółki: w pierwszej akcji crowdfundingowej w 2019 r. firma pozyskała 1,3 mln zł, a w kolejnej w 2020 r. 2 mln zł.

– Przed nami jeden z ważniejszych momentów w historii firmy, czyli debiut na rynku NewConnect. Z niecierpliwością czekamy na dołączenie do grupy spółek publicznych, co będzie także dowodem, że nasza firma osiągnęła milowy krok w rozwoju – zapowiada Joanna Tynor.

Rynek gier
Newsletter z wiadomościami nt. branży gamingowej oraz polskich producentów gier komputerowych.
ZAPISZ MNIE
×
Rynek gier
autor: Grzegorz Suteniec
Wysyłany raz w tygodniu
Grzegorz Suteniec
Newsletter z wiadomościami nt. branży gamingowej oraz polskich producentów gier komputerowych.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Pierwsze tytuły

Studia pracują nad własnymi tytułami. Najbliższa premiera Drago Entertainment to prolog „Gas Station Simulator”, czyli symulatora odnowy stacji benzynowej (wkrótce spółka poda datę bezpłatnego prologu).

– W październiku podczas zimowej edycji Festiwalu Gier Steam zaprezentowaliśmy bezpłatne demo tego projektu, które spotkało się z rewelacyjnym odbiorem. Wishlista [lista zainteresowanych graczy – red.] buduje się w bardzo zadowalającym tempie, co utwierdza nas w przekonaniu, że rynek jest zainteresowany naszym tytułem – mówi Joanna Tynor.

Drugą grę – „Winter Survival Simulator” – studio przygotowuje we współpracy z podróżnikiem Markiem Kamińskim. Premiera we wczesnym dostępie jest planowana na drugi kwartał 2021 r.

– Znany podróżnik i survivalista swoją olbrzymią wiedzą i doświadczeniem pomaga nam przy tworzeniu symulatora górskiej wyprawy. Projekt spotkał się z bardzo dobrym przyjęciem, gracze docenili jego jakość i tematykę survivalową – twierdzi Joanna Tynor.

Kolejnymi produkcjami studia są: „Food Truck Simulator”, „Airport Contraband”, a także „Detective Simulator”, „Paparazzi Simulator” i „Miners Hell”. Flagowym projektem Drago, który obecnie spółka dopracowuje, jest jednak „Red Frost”. To średniobudżetowa gra z gatunku FPS i survival.

Carbon Studio tworzy gry z myślą o wirtualnej rzeczywistości. Jeden z tytułów – „The Wizards – Dark Times” przeznaczony tym razem na platformę Oculus Quest – pojawi się już w maju. W dalszej części roku odbędą się premiery „Warhammer Tempestfall”, największego tytułu od Carbon Studio, i „Dreamo VR”. Natomiast Iron VR pracuje nad grą „Lust from Darkness VR”. Ten projekt – jak mówi Karolina Koszuta – nabiera coraz szybszego tempa.

Góry, hobby i giełda

Zarządzanie spółką pochłania mnóstwo czasu, pozostawia jednak przestrzeń na inne zajęcia. Prezeska Iron VR przyznaje śmiało, że jej hobby to… inwestowanie na polskiej i amerykańskiej giełdzie. Lokuje kapitał głównie w spółki technologiczne. Planuje też zorganizowanie kolejnej konferencji branżowej GameDev Evening.

– Od kilku lat wraz z przyjaciółmi organizujemy weekendowe zjazdy przedstawicieli naszej branży. Zapraszamy ich w ustronne miejsce pod Warszawą, gdzie w przyjemnej atmosferze rozmawiamy o sytuacji na rynku gier komputerowych w Polsce i na świecie, dzielimy się wiedzą, informacjami, pomysłami. W poprzednich latach gościliśmy nawet 300 uczestników z całego świata – mówi Karolina Koszuta.

Natomiast urlopy prezes Iron VR lubi spędzać na górskich wędrówkach.

Za wyjazdami tęskni także Joanna Tynor. Niecierpliwie czeka na powrót przedpandemicznej normalności, by móc podróżować z rodziną. Aktywny tryb życia to dla niej podstawa – kiedyś nawet przez dziewięć lat tańczyła w balecie i jeździła konno.

– Aktualnie, mając dwójkę małych dzieci i własną firmę, na hobby i działania po pracy pozostaje już niewiele czasu. Rodzina jest moją miłością, a praca… to poniekąd moje hobby – konkluduje Joanna Tynor.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane