Rośnie rynek gier tworzonych na urządzenia mobilne. Ubiegłoroczne przygody z tego rynku wyniosły globalnie 30,4 mld USD. W tym roku mają sięgnąć 36,9 mld dol. Do końca 2019 roku całkowita wartość gier ma przekroczyć 118,6 mld dol., z czego 52,5 mld przyniosą gry na urządzenia mobilne – zapowiadają eksperci z Newzoo.

W Polsce gry mobilne również także coraz intensywniej zaznaczają swoją obecność na rynku. Do największych studiów nimi się specjalizujących należą m.in. Vivid Games z siedzibą w Bydgoszczy i katowickie Artifex Mundi. Swoją niszę znalazło także nowe studio Huuuge Games.
- Nasza strategia zakłada tworzenie i wydawanie dwóch naszych tytułów i maksymalnie czterech tytułów zewnętrznych producentów rocznie. Nie chcemy być wydawcą masowym. Pracujemy w modelu kilku zespołów dedykowanych konkretnym projektom, co pozwala nam zoptymalizować koszty i czas produkcji – mówi Remigiusz Kościelny, prezes zarządu Vivid Games.
W przypadku Artifex Mundi zespół od 5 do 10 osób pracuje nad jednym tytułem około 1,5 roku, a budżety sięgają od 3 do 5 mln zł.
- Nie ma jednego schematu. Wszystko zależy, od tego, jak dużą grę chce się stworzyć, ile osób będzie nad nią pracowało oraz na jakim modelu biznesowym będzie oparta. W tym czasie powstaje prototyp, właściwa gra, dodatkowa zawartość, a także porty na inne urządzenia wraz z lokalizacjami. W przypadku naszego studia, gdzie jesteśmy również wydawcą, proces przygotowania tytułu do sprzedaży na najważniejsze platformy mobilne może wynieść do kilku miesięcy – komentuje Szymon Bryła z Artifex Mundi.
Współcześnie schemat tworzenia gier mobilnych jest bardzo podobny do tego związanego z grami na platformy stacjonarne.
- Cykl życiowy gry mobilnej zależy od tego, czy jest to gra płatna czy gra typu freemium. Przy grach premium cykl życia produktu jest zbliżony do gier wydawanych na urządzenia stacjonarne. Można wyraźnie rozdzielić fazy projektowania, produkcji oraz sprzedaży gry – opowiada Marek Chwałek, dyrektor finansowy Huuuge Games.
Obok Vivid Games, Huuuge Games i Artifex Mundi, w polskiej branży działa kilkadziesiąt studiów produkujących gry na urządzenia mobilne. Newzoo szacuje, że w 2015 r. przychody z gier w Polsce wyniosły 408 mln dol., z czego 28 proc. miały zapewniać gry na smartfony i tablety. W tym samym czasie gry mobilne odpowiadały za 33 proc. przychodów na światowym rynku gier.