GTL: rusza ostatni etap modernizacji lotniska

Małgorzata Zdunek
24-12-2002, 00:00

Na połowę 2003 r. wyznaczono termin zakończenia rozbudowy portu lotniczego w Pyrzowicach, której koszt przekroczy 54 mln zł. Ruszyły też prace nad budową drogi dojazdowej, łączącej lotnisko z autostradami A-4 i A-1.

Na terenie Międzynarodowego Portu Lotniczego Katowice w Pyrzowicach, zarządzanego przez Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze (GTL), trwają przygotowania do rozpoczęcia ostatniego etapu rozbudowy płyty postojowej oraz wydłużenia drogi startowej samolotów. Łączny koszt inwestycji szacuje się na 54,7 mln zł, z czego 44 mln zł pochodzą z budżetu państwa, 8 mln zł to środki własne GTL, a 2,7 mln zł — dofinansowanie Ministerstwa Transportu i Gospodarki Morskiej.

Inwestycja ma zostać zamknięta do połowy 2003 r. Generalnym wykonawcą prac, które rozpoczęły się w 2000 r. jest spółka Heilit+Woerner, inwestorem jest Wojewoda Śląski, a nadzór sprawuje GTL.

— Inwestycja miała być zrealizowana w ciągu trzech lat. Ostatni etap prac, który miał pochłonąć 16 mln zł, uległ jednak wydłużeniu, ponieważ w 2002 r. otrzymaliśmy z budżetu tylko 10 mln zł. Pozostałe 6 mln zł na dokończenie inwestycji, znalazło się w budżecie na 2003 r. — mówi Marek Mutke, prezes GTL.

Te środki mają pokryć wydatki na budowę infrastruktury uzupełniającej: dróg techniczno-gospodarczych oraz dojazdów.

— Najważniejsze prace: wydłużenie drogi startowej, powiększenie powierzchni płyty lotniska i budowa dróg kołowania, zostały już wykonane — tłumaczy Marek Mutke.

Według szacunków, do końca 2002 r. z lotniska skorzysta łącznie 200 tys. pasażerów. W 2001 r. port obsłużył 170 tys. osób.

— Praktycznie nie mamy już ograniczeń, jeżeli chodzi o gabaryty samolotów, które możemy przyjmować. Przepustowość lotniska wynosi około 700 tys. pasażerów rocznie — dodaje Marek Mutke.

Ruszyła też budowa 11-km odcinka drogi ekspresowej, łączącego autostradę A-4 i planowaną autostradę A-1 z portem lotniczym w Pyrzowicach. Na inwestycję przeznaczono 17,5 mln EUR (ponad 68 mln zł) z funduszu PHARE. Prace mają potrwać do połowy 2004 r.

— Realizacja tej inwestycji poprawi dostępność portu lotniczego i wpłynie korzystnie na jego wizerunek — wyjaśnia Marek Mutke.

GTL zarządza portem od 1994 r. Właścicielami spółki są m.in. Węglokoks (33,2 proc. akcji), PP Porty Lotnicze (33 proc.), województwo śląskie (15,2 proc.), Stalexport i spółki zależne (7,9 proc.) oraz ING BSK (7 proc.). W 2001 r. przychody firmy wyniosły 17,3 mln zł. Prognoza na ten rok zakłada osiągnięcie 18 mln zł. Na terenie portu zatrudnionych jest ponad 750 osób.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Zdunek

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Gospodarka / GTL: rusza ostatni etap modernizacji lotniska