Cadbury Schweppes zbuduje w Polsce zakład i zatrudni 500 osób. Gdzie? O tym poinformuje w styczniu.
Notowany w Londynie i Nowym Jorku koncern postawi fabrykę gum do żucia w Polsce. Inwestycja sięgnie 100 mln EUR (400 mln zł). Produkcja gum w pastylkach ma ruszyć na początku 2008 r. Początkowo w fabryce będzie pracować 300 osób, docelowo 500.
— Rynek gum do żucia rósł w latach 2001-04 w tempie 6,4 proc., podczas gdy pozostałe słodycze notowały średnio 3 proc. wzrostu. Stąd decyzja o budowie fabryki — wyjaśnia Peter Knauer, prezes Cadbury Wedel.
Cadbury produkuje w Europie w Rosji, Hiszpanii oraz, pośrednio, w Danii. Polska fabryka pozwoli na rezygnację z pośredników.
Tajemnicze miejsce
— Dokładną lokalizację nowego zakładu podamy w ciągu kilku tygodni — zapewnia Judith Pickering, dyrektor programu inwestycji w Cadbury Schweppes.
Podobno z 20 rozważanych miejsc spółka rozpatruje obecnie trzy w południowo-zachodniej Polsce, w tym Kobierzyce, w których koncern ma już zakład słodyczy. Według Andrzeja Zdebskiego, prezesa Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIIZ), która od kilku miesięcy prowadziła projekt, w grę wchodzą województwa dolnośląskie i opolskie. Inwestor szuka dużej działki, z możliwością rozbudowy w przyszłości. Jak zapewniła Teresa Korycińska z Ministerstwa Gospodarki, koncern może ubiegać się o objęcie fabryki specjalną strefą ekonomiczną, co oznacza zwolnienie z podatków.
— Rozpatrujemy tę możliwość — przyznaje Judith Pickering.
— To od decyzji o lokalizacji będzie zależała ostateczna konfiguracja dotycząca pakietu zachęt inwestycyjnych dla firmy — mówi Andrzej Zdebski.
91 punktów na 100
Polska okazała się optymalną lokalizacją fabryki gum do żucia spośród nowych i przyszłych krajów członkowskich UE. Na zlecenie Cadbury Schweppes oceny dokonała spółka Cushman & Wakefield. Polska spełniła oczekiwania koncernu w 91 proc. Za nią uplasowały się Węgry, Słowacja, Czechy i Litwa. Ponieważ nowy zakład ma produkować głównie na eksport, koncern szukał lokalizacji z dobrą infrastrukturą. Chodziło też o niskie koszty. Tu Polska znalazła się na trzecim miejscu, po Łotwie i Bułgarii. Ostatecznie Cadbury Schweppes zdecydował, że zainwestuje w południowo-zachodniej części Polski.
Projekt Cadbury Schweppes to największa inwestycja branży spożywczej w Polsce w tym roku. Jak poinformował PAIIZ, do końca 2004 r. inwestorzy zagraniczni wyłożyli 6,63 mld USD. Najwięcej inwestycji napłynęło do piwowarstwa (ponad 2,2 mld USD), produkcji czekolady i wyrobów czekoladopodobnych (1,8 mld USD).