Gwiazdka i sylwestermiażdżą Mikołaja

Marcel Zatoński
opublikowano: 2011-12-02 00:00

W internecie rozpoczyna się przedświąteczny szał zakupowy

Choć zbliża się zima, w wirtualnej rzeczywistości trwają przygotowania do żniw. Kryzys nikogo nie przeraża. Polacy, jak co roku, rzucili się do kupowania i sprzedawania świątecznych prezentów. Duże wzięcie mają gry, filmy i płyty muzyczne. Nie brakuje też bardziej niekonwencjonalnych pomysłów.

— Klienci coraz częściej decydują się na wybór ofert ze sfery przeżyć. Jak wynika z badań, większość kobiet kupuje dla partnerów nietrafione podarunki, a panowie spośród dostępnych prezentów najbardziej chcieliby dostać właśnie przeżycia. Może to być kupon na gokarty, bungee, paintball laserowy czy strzelnicę — mówi Tomasz Dalach, prezes platformy zakupów grupowych Gruper.

Świąteczne łowy

Na Allegro, największej w polskim internecie platformie aukcyjnej, zacierają ręce i szykują się na oblężenie. — Największy boom przedświątecznego szaleństwa zakupowego przypada na dwa tygodnie przed Wigilią, czyli 11-12 grudnia. To pokazuje, że gwiazdka jest bezkonkurencyjna. W okresie przedświątecznym w ciągu każdej minuty na Allegro wystawiane są 523 oferty — mówi Łukasz Nowak, dyrektor działu produktów Allegro.

Najwięcej ofert pojawia się nie w grudniu, ale w ostatnim tygodniu listopada — sprzedający coraz wcześniej zaczynają wychodzić z ofertą do klienta. Polacy także podążają za ogólnoświatowym trendem i coraz wcześniej kupują prezenty gwiazdkowe.

— To dobre posunięcie w przypadku zakupów internetowych, chociażby ze względów logistycznych — mówi Łukasz Nowak.

Także serwisy zakupów grupowych liczą świąteczne zyski. — Tegoroczny grudzień będzie dla Grupera rekordowy. Już obecnie listopad jest najlepszym miesiącem w historii portalu. Przewidujemy, że sprzedaż w grudniu będzie jeszcze wyższa i wzrośnie przynajmniejo 20 proc. Będzie to aż 10–krotny wzrost w porównaniu z grudniem ubiegłego roku — mówi Tomasz Dalach.

Zastaw się, a postaw się

Na Allegro w grudniu najpopularniejsze kategorie produktów to — w kolejności — gry, produkty dla dzieci, pozostałe (głównie „dziwactwa”, czyli m.in. ogrzewacze do rąk czy zestawy magika), filmy i muzyka.

— W przypadku kategorii „gry” odnotowaliśmy wzrost stosunku do całego roku o 56,9 proc., a w przypadku kategorii „dla dzieci” o 50,7 proc. — mówi Łukasz Nowak.

Najchętniej kupowane gry i filmy to przede wszystkim premiery z ostatniego roku. Inaczej jest z muzyką — tu prym wiedzie klasyka polska i zagraniczna, m.in. Dżem, Czesław Niemen, Queen i Michael Jackson.

— Największą popularnością cieszą się towary ze średniej półki cenowej. W grudniu na jeden prezent przeznaczamy około 80 zł. Jednocześnie wzrasta też sprzedaż towarów droższych, jak laptopy czy tablety, gdzie odnotowaliśmy średni wzrost o 28 proc. w stosunku do całego roku — mówi Łukasz Nowak.

Jak wynika z niedawnego badania Deloitte, dotyczącego świątecznych zwyczajów zakupowych Polaków, średni budżet bożonarodzeniowy polskiej rodziny zamknie się w kwocie 1950 zł (1800 zł rok temu). Niemal połowa tych pieniędzy pójdzie na prezenty, reszta — na żywność i „spędzanie czasu z bliskimi”.

80 zł Tyle średnio kosztuje prezent kupiony na Allegro. Kobiety wydają tam przed świętami przeciętnie 272 zł, a mężczyźni — 332 zł.